- En god, lettkjørt bil

Testpiloten er fornøyd og blidspent!

Den helt nye Hyundai Tucson får ros av vår testpilot Rita Smedplass. Gode seter, automatgir, bra akselerasjon, diverse hi-tech... Men best av alt for ei dame med kalde hender: Varme i rattet!


22.10.2015 - Anne Mari Svinsaas
Kategori: Næringsnytt

Rita Smedplass har prøvekjørt Hyunday Tucson Panorama, den mest velutstyrte Hyundai noensinne, ifølge forhandleren Syrstadeng Bil AS.

- Hyundai Tucson har et stilig design, både utvendig og innvendig. Bilen har god plass og sittekomfort. Den ligger godt på veien, og den sa til og med fra da jeg ved en anledning bega meg en tur over gulstripa. Bilen har altså en såkalt «aktiv filskifteassistent» (LKAS) som gjør at den oppfatter fare - hvis man ikke har tatt i bruk blinklys på forhånd. Da sier den altså ifra, eller den går aktivt inn for å korrigere kjøreretningen, forteller Rita Smedplass – kledelig imponert.

Testpilot 1Oppvarmet ratt slo skikkelig an hos denne testpiloten!

Kalde fingre blir varme i en fart
Hun innrømmer at en liten, tilsynelatende banal detalj som oppvarmet ratt står høyt på ønskelista ved neste bilkjøp. Det samme gjør automatgir som testpiloten har prøvd bare ved én anledning tidligere. Siden denne erfaringen ligger en del år tilbake i tid, kunne man spore en viss nervøsitet før start: - Hva skal man drive med hele tida hvis man ikke skal gire, undret hun. Men det tok ikke lang tid før hun var fullt ut komfortabel med å sitte «gjerraslaus» mens hun kjørte...

- Setevarme er jo blitt en selvfølge, og ventilerte seter om sommeren er sikkert behagelig. På grunn av årstida ble dette ikke testet ut denne gangen. Jeg testa imidlertid akselerasjon på en rettstrekning, og Hyundai Tucson Panorama (med to-liters motor og 136 hestekrefter, red. anm.) dro jo på ganske bra - helt uten å bryte fartsgrensa, selvsagt, rapporterer piloten.
Andre tekniske finesser som Tucson kan by på: Blindsonevarsler og automatisk nedbremsing om en kommer for nær bilen foran. Ekstra «sidelys» som slår seg på i krappe svinger. – Smarte greier, begge deler, spesielt er det ekstra kantlyset veldig godt nå i høstmørket, mener Rita.

 

Diesel og bensin
Bilen fås både diesel- og bensindrevet, og man kan velg mellom 2WD og 4WD. Den har et relativt romslig bagasjerom som selvfølgelig kan utvides ved behov. Helautomatisk bakluke er også praktisk.
- Bilen har kjempebra grafikk på ryggefunksjonen, så parkering gikk som en drøm. Til og med lufttrykket i dekkene kan man lese av på et display inne i bilen. Stort fint soltak og selvfølgelig et supermoderne navigasjonssystem med tilgang til vær- og trafikkmeldinger. Det meste virket greit og lettfattelig for en som ikke har veldig god greie på bil, oppsummerer Rita Smedplass.

- Jeg hadde ikke nok ikke sagt nei takk til en rød metallic-utgave under juletreet i år, legger hun til.

Hint-hint.

Testpilot 5                        Testpilot 4

 Testpilot 3

 Tekst, bilder og redigering:
RS/AMS.

Annonser


Medlemmer