En utrolig morsom opplevelse

 

"Kommentarfeltet", en humoristisk kammeropera med skråblikk på alt hva vi driver med på nett, slo veldig godt an blant de nær 100 som var tilstede i Idrettsbygget på lørdag. 


13.03.2017 - Rita Smedplass
Kategori: Kultur

Etter at fylkesvaraordfører i Sør-Trøndelag Gunn Iversen Stokke hadde holdt sin appell om viktigheten og nødvendigheten av et rikt og mangfoldig kulturliv entret tekstforfatter av "Kommentarfeltet", Marianne Meløy podiet.

IMG 0259

Hun serverte publikum en prolog med innhold fra nettaviser, blogger, facebook, twitter og øvrige sosiale media. Hun kåserer på en enestående morsom og frisk måte om likes, smilefjes, emoticons, hjerter, kommentarer som suss, klem, fineste, vakreste, selvutnevnte eksperter på det meste, fitnessguruer, nettroll og kostholdbloggere til stor fornøyelse for alle i salen. Alt dette er det altså blitt en kammeropera av og sammen med musikk av Trygve Brøske ble dette en meget vellykket miks.

Hovedrollefigurene i stykket består av: Eva alias Sprudlemamma (vår egen sopran Marit Johanne Nilsen), Tim Arthur alias Thai-PrinsenTim (tenor Torstein Fosmo), nettrollet Hege Mari alias Hermine (mezzosopran Maja Skille) og biologen Tor/fastlegen (bass Andreas Elvenes. Folket/leserne spilles av: Endre Aabergdahl, Eline Korbi Kolstad, Trygve Misvær og Anne Birgitte Bouwhuis Røkke. Trygve Brøske trakterte piano, megafon og tamburin. 

Fra venstre: Andreas Elvenes, Marit Johanne Nilsen, Maja Skille og Torstein Fosmo.
IMG 0285

 

Her vil alle dele seg og sitt - og ingen er den de utgir seg for å være. Sprudlemamma med sine sunne, men kjempegode boller og plettfrie fremtoning blir ikke fullt så "snill" når hun rakker ned på de usunne, coladrikkende, pizza-, chips- og annen junk-food spisende mislykkede individer der ute som hun mener må ta tak i sine egne liv. Og Thai-Prinsen sin fremstilling av sitt utmerkede liv i Thailand viser seg å slett ikke være særlig bra allikevel. Han får ikke alle de liker-klikkene fra kommentarfeltet som han hadde håpet på. Nettrollet Hege Maris språkbruk er til de grader i overkant, at en moderator (i dette tilfellet pianisten ved bruk av megafon) måtte gripe inn å "slette" innimellom. Med stor stemmeprakt og skuespilleri utøver alle aktørene rollene sine fremragende.

Å gå mere i detaljer om forestillingen vil nok bli for omfattende og "langdrygt" men konklusjonen må bli at denne operaen er både enormt morsom og en stor musikalsk  opplevelse, men også til ettertanke. Kanskje på tide å reflektere litt over hva vi blir påvirket av på nett, alle som en. Er vi blitt smittet av dømmesyke, og er det private rommet blitt helt borte?

IMG 0326

Red: RS

Annonser


Medlemmer