Har du hatt uhell med bilen trenger du ikke å dra ut av bygda
Ny frontrute eller reparasjon av steinsprut får du gjort på dagen hos Syrstadeng Bil på Storås, i tillegg til mange andre tjenester.
11.12.2017 - Rita Smedplass
Kategori: Næringsliv, Næringsnytt
Og frontrute er bare en liten del av hva du kan få utført av reparasjoner på bilskadeverkstedet på Storås og da meldal.no var på besøk fikk vi en grundig innføring i hva de har av ekspertise å by på.
I det nye lokalet som de tok i bruk for vel ett år siden tar de det meste av skader på bil uansett type og alt er lagt til rette for at arbeidsforholdene er best mulig. Det er topp moderne ventilasjonsanlegg, noe de har fått gode tilbakemeldinger på fra besøkende, og de har moderne hjelpemidler på alle plan som gjør arbeidsdagen lettere. Det merkes fort at det er god luft og atmosfære i verkstedhallen, med lyst, glatt og ergonomisk gulv som for øvrig "gutta på gølvet" vasker selv hver fredag.
Reparasjon av skade på frontrute foregår ved at det monteres en anretning utenpå ruten og et speil på innsiden så man kan se hvor skaden er, hvorpå det bores et hull gjennom skaden for å slipe/rengjøre kantene før det fylles i med et stoff som gjør frontruten "god som ny". Dette er en enkel og grei prosess som man altså kan få gjort på dagen, men det er viktig at sånne skader blir reparert så fort som mulig da det etterhvert vil samles en del smuss i skaden som vanskeliggjør reparasjonen og resultatet blir dårligere forteller Marius Ophaug Dørdal.
På bilde under ser vi Joar og Marius i ferd med og skifte en frontrute. Mon tro om det er en dalmatiner som har hatt et litt uheldig møte med denne bilen?? (bildet er tatt av Egil Hilstad)
Lakkering er en krevende prosess på mange måter. Det er selvfølgelig presisjonsarbeid, men også her har fokuset på arbeidsmiljø også vært viktig og vi fikk bivåne prosessen med lakkering av en front. Her legges maskering og grunnbehandling før objektet blir flyttet inn i lakkeringsboksen hvor det er et nøye bestemt lufttrykk som gjør at skadelige gasser blir sugd ut, sammen med en temperatur på ca 80 grader for hurtig tørking.
Reparasjonsobjektene/bilene fraktes rundt i lokalet på en "automower" (bilflytter) så slipper man å starte bilen ved flytting og dermed unngår eksos som bilmekanikere fikk solide doser av "før i tiden".
Her ser vi en bil som har blitt klemt sammen i en ulykke og det er montert måleinstrumenter på hele skroget. Da kan de ved hjelp av datateknologi se om selve konstruksjonen er "flyttet på". Registreres det noe avvik der strekkes dette ut til normalen igjen så sant det er mulig forteller Joar Storås.
Om frontlyktene på bilen skulle trenge en oppfrisking er heller ikke det noe problem. Under ser du før og etter bilder av hvordan resultatet kan bli etter en tur innom hos Syrstadeng Bil. (Bilder: Ola Løkken)
Man trenger altså ikke å dra ut av bygda for å få skikk på bilen, og hos Syrstadeng Bil tar de også imot reparasjoner av MC, traktor, ATV og til og med plenklipper og båt.
Se også annonse i høyremarg på forsiden av meldal.no og klikk deg inn på hjemmesiden til Syrstadeng Bil.
Syrstadeng Bil er medlem hos meldal.no
Red: RS