Kristelig Folkeparti har hatt landsmøte denne helgen, og Meldalingen Karin Bakklund Bjørkhaug ble valgt inn i partiets sentralstyre.

 
01.05.2017 - Stein Elshaug

Vi tok en prat med Karin for å høre om hennes tanker etter en begivenhetsrik helg i Trondheim. Vi ville også vite litt om hva hun mener om å stenge Klingliene, og om hun kunne tenke seg jobben som samferdselsminister etter valget senere iår.

1. Hvilke muligheter åpner seg for deg som politiker når du nå har blitt valgt inn i KrFs sentralstyre?

Dette er veldig spennende og jeg er både ydmyk og stolt over å ha fått denne tilliten. Vi går mot et spennende valg og vi er i ferd med å tegne kartet på nytt mht kommune og regionreformen. Det å være med i sentralstyret for partiet gir et stort ansvar og mulighet til å påvirke i den retningen jeg mener er riktig. Jeg tenker at partiet har fått et bredt sammensatt sentralstyre og min motivasjon ligger i det å fremme distriktspolitikk og samferdsel. Vi må forvalte ressurser i hele landet. Og vi skal fortsatt være et parti som stiller opp for de som virkelig trenger politikk.

Det har vært veldig inspirerende å være med på landsmøtet i helgen. Der har vi slått fast at vi er partiet for de som trenger politikk, bla gjennom vedtak om å ta imot flere asylsøkere og å si et tydelig nei til midlertidig oppholdstillatelse for mindreårige asylsøkere.  I tillegg har vil vi gi mer valgfrihet til familiene gjennom å styrke og målrette barnetrygden slik at de som virkelig trenger den, får mer.  Kontantstøtten skal styrkes og gjøres mer fleksibel.
Sør-Trøndelag fikk gjennomslag for et forslag om at minoritetsforeldre uten tilstrekkelig norskkunnskaper som mottar kontantstøtte, skal få språkopplæring der det legges til rette for barnepass uten trekk i kontantstøtten. Det er viktig å lytte til innvendingene som har kommet til kontantstøtten i forhold til integrering og dette var et viktig punkt i så måte.
Vi fremmet også et forslag om investeringsbehovet i landbruket pga pålegg om løsdrift. Der fikk vi gjennom at det skal lages en plan som viser det reelle behovet for finansieringsordninger.
Sør-Trøndelag forslo å stryke en formulering som i realiteten ville betydd kroken på døra for pelsdyrnæringa. KrF vil at dyrevelferd skal gjelde ALT dyrehold og at pelsdyr er en bærekraftig næring som er viktig for distriktet. En rev spiser ca 125 kg mat. Det aller meste av dette er slakteavfall som ellers måtte ha gått til destruksjon. En reve-skrott veier ca 8-10 kg.  Det skapes altså et produkt som kan gå i arv, som konkurrerer på verdensmarkedet og der en viktig innsatsfaktor er noe som i utgangspunktet er et problem. I rettferdighetens navn skal det også sies at den aller viktigste innsatsfaktoren er bondens kompetanse på dyrehold, dyrevelferd og avl.

2. Hva tenker du om stortingsvalget 2017? Du står som nr. 2 på listen til KrF i Sør-Trøndelag. Hva tenker du om valgresultatet? Mange som er engasjert rundt standard på fylkesveiene håper kanskje på Karin Bakklund Bjørkhaug som samferdselsminister i en Sentrum/Høyre-regjering.

Denne perioden har vi vært uten Stortingsrepresentant fra Sør-Trøndelag for KrF. Det har vært et savn! Vi er veldig motiverte og villig til å jobbe hardt for at vi skal lykkes med det denne gangen. Geirmund Lykke er en veldig dyktig kandidat med erfaring fra både bystyre og fylkesting. Han har vært tydelig i viktige saker som jordvern, frivillighet og kultur. Vi håper sterkt å få inn han på utjevningsmandat. Det er lite realistisk at vi får inn to stykker. Men kommer Geirmund inn så blir jeg 1. vara og da kan det jo tenkes at jeg må steppe inn.
Jeg håper på et bedre valgresultat enn det vi ser på målingene nå.
Vi har oppnådd viktige ting i posisjonen som støtteparti for regjeringen. Men vi har ikke fått betalt i form av økt oppslutning enda. Jeg tenker at vi må være enda tydelige på at politikken er relevant for folk sin hverdag. Verdibevisste velgere har et godt alternativ i KrF, helt uavhengig av hvor de står når det gjelder personlig tro.

Jeg skal bruke min posisjon uansett hva den er eller blir til å snakke om samferdsel og fylkesveier. For å si det sånn: det skal ikke være noe hinder at jeg ikke blir samferdselsminister! Han som er det og den som måtte bli det vet/skal få vite hva jeg mener om fylkesveiene!

3. Det har vært litt støy rundt veiprosjektet i Klingliene. Innbyggere, næringsliv og skoleelever på Løkken mener at det er for store ulemper med å stenge Klingliene i 5 måneder bare for å bygge ny bru, og det noen kaller “kosmetiske endringer” Har du forståelse for deres syn på dette?


Ja. Jeg har forståelse for at man ønsker seg et større prosjekt enn det rammen for Klinglien tillater. Det er lett! Jeg tror at tiltakene vil gi en reelt bedre situasjon enn dagens. Jeg tror man undervurderer betydningen av noe så usexy som grøftrensk og drenering. Holder man rede på vannet så øker man stabiliteten i grunnen. Jeg tror også vi ser virkeligheten ulikt. Vi vet at behovene er store og veldig krevende å håndtere i hele fylket. Med det bakgrunnsbildet er jeg faktisk litt stolt over at vi har stått fast på prioriteringen og at sjøl om det har tatt alt for lang tid – midlene har vært lovt til Klinglien og det holder vi. Derfor opplever jeg at de negative reaksjonene rundt stenging handler om det, men også like mye en protest mot omfanget av prosjektet. At utbygging fører til stenging om omkjøring er ikke nytt – det er gjennomført og håndtert mange steder. Jeg er opptatt av at Bjørnliveien må få akseltrykkbegrensning slik at tungtrafikken må kjøre den lange omveien. Privatbilene får en omkjøring, men midlene vi vedtok til Bjørnliveien vil avhjelpe situasjonen noe. Det er viktig.
Så er jeg trygg på at alle involverte i prosjektet vil gjøre det de kan for at prosjektet gjennomføres så effektivt og godt som mulig. Jeg er optimist og tenker at de kommer til å klare det på kortere tid. Ny bru uten stengt vei – det skjer ikke.

4. Angående fylkesveier: Mange mener vi har noen av landets dårligste veier i Midt-Norge. Hvordan ser du for deg at vi skal få bedre veistandard ute i distriktene?

Mange mener mye om fylkesveier. Vi har rapporter og vi har data som sier noe om tilstanden. Vi må ha objektive kriterier som grunnlag for prioriteringene. Dette kan ikke avgjøres av hva man mener eller hvem som roper høyest. Vi har laget en veistrategi som prioriterer de mest trafikkerte veiene og flaskehalser for næringslivet. Så har vi i tillegg gjort noen direktebevilgninger til veier som faller utenfor denne strategien.
Vi skulle hatt betydelig mer midler til området. Nesten alle fylkene i landet er enige om det. Det kommer tydelig fram når vi er på høring hos Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
Jeg tror vi må gjøre noe annet i tillegg. Nye Veier AS kommer til å bidra til en fornying av bransjen. Det gjør de i forholdt til hvordan de planlegger, hvilken standard de velger og hvordan de involverer entreprenørene. Dette må vi ta lærdom av, både når det gjelder investering og drift av fylkesveiene.
Når det gjelder drift – så stilles det strenge krav som skaper byråkrati. Dette må vi jobbe mye med for å finne metoder som ivaretar sikkerheten og som samtidig er effektive. Jeg tror vi må få være en del av den fornyingen som Nye Veier nå gå i front for og at det er lærdom å hente.
Mer penger, effektive metoder og vilje til å se at vi trenger et sammenhengende veinett. Vi er en region som er rik på råvarer. Skal vi ta vare på det slik at det kommer flest mulig til gode, så må det bo folk i distriktet og man må kunne frakte varene fra produksjon til marked.

5. Til slutt: Hva gjør du 1. mai?

Jeg flagger! Jeg er opptatt av at vi organiserer arbeidslivet i samarbeid
mellom arbeidstaker, arbeidsgiver og det offentlige på en måte som kommer den enkelte og samfunnet til gode.

KrF vil styrke arbeidsmiljøloven som en vernelov for arbeidstakerne.  Vi ser på livsfasetilpasset arbeidstid som et viktig virkemiddel for å unngå utstøting av personer fra arbeidslivet. Vi vil videreføre innsatsen for at færrest mulig skal arbeide ufrivillig deltid og ikke minst; fast ansettelse skal være hovedregelen i norsk arbeidsliv.
Dagen handler om solidaritet. For KrF stanser ikke den ved landegrensene. Den kristne nestekjærligheten  innebærer en radikal grunnholdning for hvordan vi skal møte våre medmennesker som også må få konsekvenser for politikken. Uansett hvem de er og hvor de bor.

meldal.no hadde et lengre intervju med "glitrende Karin" i 2015. Det kan du lese her:

Karin BB 2

Tekst: Stein Elshaug

Foto: Karin Bjørkhaug og meldal.no (arkivbilde)

 

Annonser


Medlemmer