Fremtidens bil har nå ankommet O.M.Grefstad, og den er helt utslippsfri

Opel Ampera-e. Dette er testmodellen til O.M. grefstad

meldal.no er en av de heldige som allerede har fått prøvekjøre den første el-bilen som kan tilbys av lokal leverandør og egner seg for oss på landsbygda.


10.06.2017 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Næringsnytt

Seks-sju personer har testet den nye el-bilen, Opel Ampera-e, og tilbakemeldingene har vært positive, forteller Grefstad.

Med Opel Ampera-e trenger du ikke tenke på å lade om du for eksempel skal en tur til Trondheim, eller Frøya. Med en rekkevidde på 520 (i følge NECD-normen) kan du fint kjøre strekningene frem og tilbake, pluss litt til.

Rekkevidden er nok hovedgrunnen til at Ampera-e har blitt så populær, og derfor har den noe lengre leveringstid enn vanlig.

-Når 4500 personer bare i Norge, på forhånd hadde skrevet kontrakt uten at en eneste person hadde fått testet bilen, sier det seg selv at man må belage seg på litt venting, den er nesten for populær, sier Grefstad. Han har selv skrevet rundt 20 kontrakter for levering fortløpende.

Norge er forøvrig det første landet hvor Opel Ampera-e lanseres.

Å kjøre Opel Ampera-e er nesten som å kjøre en vanlig bil når det gjelder komfort.  Sete med god støtte i sidene, som er svært enkelt å tilpasse. Romslig kupé og god oversikt i alle retninger.  Den starter lydløst og har to digitale skjermer med all informasjonen du har bruk for og mer til. Skjerm erstatter analoge instrumenter foran føreren. 

Ampera-e akselerer godt med hele 204 hestekrefter i el-motoren og veldig god i bakkestart.

Når du kjører på landeveien kjennes den veldig stødig med det lave tyngdepunktet. Den har en egen lavgirfunksjon som sikkert egner seg godt i bykjøring, da bilen bremser opp når du slipper gassen. 

Sikkerhet er høyt prioritert på alle områder, og den er utstyrt med kameraer både foran og bak.

En detalj jeg likte godt, var at den leste skiltene slik at det kom opp på skjermen i fartssoner. Fartsskiltet vises ved siden av “speedometeret”. Kameraene leste også veimerkingen og gav beskjed om jeg kom litt for langt til siden i veibanen.

Testbilen er utstyrt med automatisk parkeringsassistent, noe som etter min mening, er størst behov for om du bor i tettbygde strøk. Dette er valgfritt for kunden som får muligheten til å velge 360 graders kamera i stedenfor. 

Opel Ampera er utstyrt med “OnStar”, så helheten gjør den til et høyteknologisk vidunder av en bil, hva angår sikkerhet. Men det må sies at skal du ha fullt utbytte av en slik bil, er det viktig å sette seg godt inn i teknologien, slik at du lett kan nyttegjøre deg av den når du kjører.

At bilen har et lekkert og strømlinjeformet design er slettes ingen ulempe.

  

Les mer om OnStar, og hør Anders Harethon, distriktssjef fra Opel Norge forklare hva du som kunde får hvis du har OnStar installert i bilen:   O.M. Grefstad inviterte til visning av Opel OnStar

 

O.M. Grefstad er medlem av meldal.no 

IMG 6112

 

  

Tekst og foto: Hilde Stina Elshaug

 

 

Annonser


Medlemmer