Ny vei - for hundre år sia

 

Ny vei gjennom dalføret var nok en ny livsnerve, og i kommunen her ble mye av veien ferdig for hundre år sia.


12.11.2016 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: historie, Politikk

Av og til har vi spurt oss hva som var årsaken til den sterke vekst i aktiviteten nettopp siste tiåret før århundreskiftet. Personer som kom flyttende til bygda og utviklingen i næringslivet gjorde kanskje noe, tross at det da var både lite aktivitet i gruvene og nedgang i folketallet på grunn av den store utvandringen til Amerika.

Sterkt samfunnsengasjement og stor politisk aktivitet virket nok også inn.

Ny vei gjennom dalføret var ei stor og betydningsfull sak som var forberedt lenge, der valg av veilinje var ei viktig avgjørelse for bygda. Kommunestyret fikk saken lagt fram for seg i forskjellige alternativ, og i møteprotokollen for 1888 er innført følgende:

Sag 21/88. Forslag om valg av Linie for den prosjekterede Vei gjennom Meldalen.

  • Heraf sees at der af det Offentlige er gjort Undersøkelser for de forskjellige Strøg  inden Distriktet og udført Beregninger over de enkelte Parcellers Kostende, og foreligger Resultatet deraf i 5 alternativer, nemlig: 

 Veglinier

 

 

 

Forslag to

 

  

Beslutninger:

  1. Herredsstyrelsen holder enstemmig på Elvedalslinien som den mest fordelaktige, idet Linien gaar ud fra Aarlivold i Ørkedalen op gjennom Elvadalen paa venstre side af Elven til Lo Bro, over denne videre til Kalstad og Meldals kirke til Rigstad, over Bro ved Snoen ogsaa videre på Vestsiden af Elven til Rennebo.

  2. Skulle det beklagelige vise seg, at denne Linie ikke vinder den forønskede Tilslutning fra de bevilgende Myndigheter, saa anbefaler Herredsstyrelsen Linierne i den Orden som foran nævnt i Forhold til deres erholdne Stemmer, idet bemærkes at No 2 fikk 8 St. og No. 3 11 St.

Resutatet ble som kjent at det alternativ som kommunestyret hadde som andreprioritet, ble endelig vedtatt lagt til grunn.

Dette satte i gang stor aktivitet med veiarbeid og brubygging samtidig som det gav en helt annen veistandard.

Arbeidet startet fra Årlivoll og var ved Mjøa i 1894. veien ble ikke ferdig før fem år senere.

 

Hele saken kan leses i årbok 37. Utgitt av Meldal historielag i 1996.

Annonser


Medlemmer