On the road again

 

Med Opels nye "flaggskip" INSIGNIA rundt seg føler man unektelig en smule luksus.


27.11.2017 - Rita Smedplass
Kategori: Næringsliv, Næringsnytt

Tiden var kommet for nok en gang å være "testpilot" av ny bil, noe som undertegnede har hatt fornøyelsen av for alle de tre bilfirmaene i Meldal med ujevne mellomrom. Med tanke på ens noe begrensede peiling på bil kan man kanskje tillate seg å se på dette som en tillitserklæring fra den lokale bilbransjen.  

Etter en kort instruksjon om vitale funksjoner, som er litt uvant i starten for den som fremdeles driver med manuell giring og har ryggekamera som den mest moderne innretningen ble det en rask tur opp til Bjørnli bare for å teste om de piggfrie dekka fungerte. Noe de selvsagt gjorde på det ganske brukbare vinterføre og turen gikk knirkefritt ned bakkene igjen før bilen måtte parkeres inntil videre. Akkurat denne Insignian er forøvrig utstyrt med forhjulsdrift, men kan også fås med firehjulsdrift om ønskelig. 

På neste testrunde var to 16 åringer med som passasjerer og da den ene, undertegnede`s eget avkom spurte, - kålles e det med forsikring å sånn når en kjøre testbil, kan en jo lure på om de har tillit til sjåføren? Hørt på maken!                            Begge to ble forøvrig fort opptatt av andre ting, som at en kunne koble telefonen sin til bilens anlegg via Bluetooth for å spille musikk. Og for å si det med deres egne ord så ble de "dritimponert" over lyden og da spesielt bassen som var helt "sinnsykt" bra. Ellers var de veldig godt fornøyde med at det var varme  i baksetene og at en faktisk kan regulere temperaturen forskjellig i to soner. 

1 IMG 1734

Vi bega oss nedover Elvadalsbakkan med Orkanger som mål, og fikk dermed testet ut bilen på tre forskjellige typer føre. Godt snøføre, slaps og bar asfalt, og siden det var blitt mørkt  fikk man samtidig oppleve det utrolig smarte lyssystemet, såkalt IntelliLux Matrix- frontlys som finnes på de siste Opel modellene. Man kan kjøre blendingsfritt med fjernlys både i forhold til møtende trafikk og de som ligger foran, pluss det ekstra lyset som kommer på i skarpe, langsomme svinger sånn at man slipper "svarte hull" er helt genialt. I det hele tatt gir dette systemet veldig bra lys, noe som merkes ekstra godt når det er svart, våt asfalt og mørkt landskap.

Bilen ligger meget godt på veien og støynivået inne er minimalt, for ikke å snakke om hvor gode seter Insignia har. Førersetet kan reguleres elektronisk både i høyde og bredde pluss at det har justerbar lårstøtte i lengden, og noe denne "testpiloten" syntes var meget behagelig, nemlig massasje i korsryggen mens man kjører. Dette og varme i rattet var rett og slett bare deilig.     

Ryggekamera er det jo på de fleste biler etterhvert og i tillegg har også denne Opelen parkeringsassistent sånn at du nesten bare kan koble inn "autopiloten" når du skal parkere. Litt "spooky" de første gangene men etterhvert synes man det er utrolig kjekt. Det er forresten  kameraer rund hele bilen og på skjermen i dashbordet kan man velge en funksjon så man kan se hvordan "stoa" er både foran, bak og på begge sidene. Man har ved hjelp av disse innretningene både frontkollisjonsvarsel med nedbremsing, filholderassistent, automatisk nedbremsing i nødsituasjon med fotgjengersensor og filskifteassistanse med blindsonevarsel blant annet. Funksjonen med at fartsgrensen gjenkjennes og kommer opp på skjermen er veldig smart og at man kan lese hvor fort man kjører, i frontruten (Head-Up display), med øynene trygt på veien er også veldig kjekt.

Opel OnStar bør vel også nevnes. Dette er en innretning som gir deg en direkte linje til en personlig assistent hele døgnet, enten det gjelder hotellbestilling, parkeringsplasser eller om du skulle bli utsatt for et uhell med mere. Man kan nesten miste pusten av all teknologien som finnes i moderne biler.

Bilen har et flott utseende både utvendig og interiørmessig og man får jo så og si skreddersydd det meste etter egen smak i forhold til farger, felger, diesel eller bensin og diverse elektronikk. Dette er Tysk ingeniørkunst på sitt beste. Den er romslig innvendig og har stort bagasjerom som kan utvides ved å slå ned seteryggene i baksetet.

1 IMG 1708

Jo takk, man får unektelig en smule luksusfølelse når man kjører en slik bil, det er ikke til å komme fra, og det går jo selvsagt an å legge inn et ønske hos julenissen. Eller?  Å gå mer detaljert til verks nå blir nok litt drøyt å lese for de fleste så det anbefales heller å ta en egen prøvetur for de som ble interessert eller klikke seg inn via annonsen som ruller og går til og med 4.des. Der kan en lese alt mann trenger å vite om bilen.

 

Red: RS

Annonser


Medlemmer