Øystein Skiri og Cathrine Tronstad holdt foredrag om bedriftsledelse

Øystein Skiri

Begge har tidligere hatt suksess som gründere.


20.04.2017 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Næringsliv, Næringsnytt

Bergmannskonferansen, torsdag i idrettsbygget på Løkken:

Øystein Skiri - Gjør dere ingenting, er dere uansett død om 10 år!

Øystein Skiri er sivilingeniør fra NTNU og University of California San Diego. Han startet Boost Communications rett fra skolebenken i 2000 og var CEO for selskapet fra starten og frem til sommeren 2015. Han er nå leder for forretningsutvikling. 

Han og kameraten hadde lyst til å bli gründere. De hadde ingen erfaring, men bestemte seg for å starte teknologibedrift.

De begynte med tekstmeldinger, og i 2004 hadde de laget sms-plattformen. RBK var deres første kunde.

Raskt fikk de kontrakter over hele verden. Tv-kanalen Al-jazeera ville ha hjelp og etterhvert rullet ballen fort.

Skiri forteller at annonsørene følger etter brukeren. Han har jobbet med lojalitetsløsninger for kjøpesenter og andre kunder. Han sier at i dag forsvinner 60 av 100 kr under veien fra kunden til annonsøren, og det er en stor glidning mellom fagmiljøene, hvor aktørene selv tar over jobben man tidligere trengte andre til å gjøre.

Å eie kundeforholdet kommer til å være viktig for bedriftene i fremtiden.

Hvordan er det å være bedriftsleder når alt endrer seg rundt deg? Vil unge, nyutdannede jobbe for deg?

Skiri sier at sluttbruker er den nye arbeidsgiveren, så det er viktig å vise respekt for dem. Den største utfordringen for noen bedrifter er at du ikke vet hvor du skal - fremskrittet går så fort.

Man må kommunisere i riktig kanal for å nå nye kunder, nåværende og kunder som er i ferd med å forsvinne Man må også legge en plan, og oppnår mer lojale kunder hvis man bruker rett kanal. Det er ikke lett å nå alle brukerne.

-Det er et evig jag å henge med på teknologiutviklingen, men business gjøres fortsatt mellom mennesker.

 

Se video av robot nederst på siden.

 

Cathrine Tronstad -  Hvordan utvikle en innovativ bedriftskultur - som er robust nok til å takle endring?

Tronstad er utdannet diplomøkonom fra Trondheim Økonomiske Høyskole, har bachelor i formgivning- og produktutvikling fra Høyskolen i Akershus og master i makt og påvirkning i organsisasjoner fra BI. Hun er en av gründerne bak Tibe Reklamebyrå. Hun er organisasjonsdirektør i Trønderenergi. 

 

 

IMG 5156

 

-Tronstad åpner med å si at teknologien er ikke utfordringa, men å omstille mennesker, - få de til å bli med på endringsreisen.

Første endringsbølgen for Trønderenergi kom i 2012 til 2013. Det var gullår i bransjen med store investeringer og utbygging av bredbånd.

I målbilde 2020 for trønderenergi hadde vi hårete ambisjoner!

Trønderenergi og Trondheim energi fusjonerer. Kraftprisen stuper mens vi strever innad i bedriften.

Vi så oss nødt til å spare 100 mill fra 2013 til 2015 for å overleve. Vi hadde noen gode prosesser og kom i mål, men 65 personer mistet jobben.

Oppdraget ble å skape varig endring. Blodtrimma med å tenke kostnad og resultat, måtte vi fokusere på mennesker, og jobbe med organisasjonsskulturen.  

Dette er jo veldig abstrakt, vi må jobbe med tankesett holdninger og adferd, men viljen var ganske stor i hele bedriften da folk følte at de ikke hadde det bra.

Man må ha en klar ide om hvordan man skal løse problemene.

For å nå målene må man være villig til å kaste ut styrende planer for nye. Vi utdanna 32 mennesker til de nye idéene, og jobbet i flere faser blant de ansatte for å utvikle det nye Trønderenergi ved bruk av worshops og arbeidsgrupper.

Denne prosessen pågikk i 1 ½ år, og vi fikk trykt opp en bok (“Den lille grønne”) som er en veiledning for alle i organisasjonen.

Resultatet av det langsiktige arbeide med bedriftskulturen ser vi på de ansattes stolthet for arbeidsplassen.

-Men når alt endres må noe stå fast. Man må vite spillereglene, og vi er nå en organisasjon som tåler endring. 

 

 

 Robotene kommer!

 

 

 

Tekst og foto: Hilde Stina Elshaug

Annonser


Medlemmer