Samarbeidsavtale signert

Inge Helgeton og Are Hilstad

Stiftelsen Orkla Industrimuseum og Thamshavnbanens Venner signerte den 30.04.16 ny samarbeidsavtale. Avtalen er i tråd med vedtak i venneforeningens årsmøte 05.12.15. Restaurantvogna er tatt inn i avtalen, og det er utarbeidet en egen tilleggsavtale for denne. 


03.05.2016 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Pressemelding

Leder i Thamshavnbanens Venner, Inge Helgeton, er glad for at en langvarig usikkerhet om samarbeidsforholdene nå er avklart.

- Dette håper vi vil gi ro, forutsigbarhet og optimisme inn mot en ny togsesong, både for de ansatte på museet og for alle aktører i dalføret som ser verdien av Thamshavnbanen som merkevare og attraksjon. 

Styreleder i Stiftelsen Orkla Industrimuseum, Are Hilstad, deler gleden av å ha det formelle på plass.
- Partene er enige om å se framover. Det er det aller viktigste. Venneforeningas avgjørende rolle og innsats opp gjennom årene er uomtvistelig. Samtidig har strukturendringene i museet medført at vi må være tydeligere på rolleavklaring. Det har vi nå fått til, samtidig som venneforeningen har fått en klar avtalefestet plass i samarbeidet, med en del tilhørende rettigheter. 

 

image1 2

 

 

Ønsket ikke ny årsmøtebehandling

Venneforeningen behandlet forslaget til ny avtale i sitt ekstraordinære årsmøte 05.12.15. Etter den tid kom det forslag til endringer både fra venneforeningens styre og fra stiftelsens styre. I det ordinære årsmøtet i mars i år ble det valgt et helt nytt styre. Inge Helgeton sier at dette styret har lagt vekt på å få ferdig en avtale som er i tråd med gjeldende vedtak fra desember. Å kalle inn til et tredje årsmøte på 6 mnd. har ikke vært ønskelig. Derfor er det enighet om å se på de forslagene til justeringer i avtalen som er kommet fra partene fram mot neste ordinære årsmøte. 

Restaurantvogna stilles til disposisjon

Avtalen som nå er signert gir museet disposisjonsrett over blant annet verkstedet og skiftelokomotivet, og det er avtalt sambruk over diverse verktøy og utstyr og delelager. Museet dekker til gjengjeld alle kostnader til vedlikehold, forsikring o.l. Et kritisk punkt i forhandlingene har vært disposisjonsretten over restaurantvogna. Partene klarte ikke å bli enige på dette punktet under forhandlingene i fjor, men det ekstraordinære årsmøtet i venneforeninga i desember fastslo at vogna skulle inn i avtalen, om nødvendig med en tilleggsavtale. Denne tilleggsavtalen er det nå enighet om. Samarbeidsavtalen fastslår også at det skal være faste dialogmøter mellom museet og venneforeninga, der tjenester og arbeid fra venneforeninga kan avtales. 

Inge Helgeton sier at styret i venneforeninga allerede er i gang med å planlegge dugnadsprosjekter, og at styret har ambisjoner om å aktivisere større deler av medlemmene i ulike aktiviteter.
- Vi ønsker å være en positiv ressurs for Thamshavnbanen og da forventer vi også at museet bruker oss som det. Men vi er helt enig i at vi ikke skal ha et driftsoperativt ansvar eller være en tilsynsmyndighet. Dette føler vi nå er avklart både med MiST og med Stiftelsen.

Signeringen av samarbeidsavtalen fant sted i den ærverdige Kongevogna fra 1908.

Are Hilstad

Styreleder Stiftelsen Orkla Industrimuseum

 

Inge Helgeton

Styreleder Thamshavnbanens Venner

Annonser


Medlemmer