Sjefsredaktør Kirsti Husby holdt foredrag om medias utfordringer i den digitale hverdag

 

Mange hadde møtt på Thamskonferansen som i år hadde hovedfokus på den digitale utviklingens trusler og muligheter


26.10.2017 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Næringsnytt

Husby er den første kvinnelige sjefsredaktøren i Adresseavisen. Hun var nyhetsredaktør og sjefredaktørens stedfortreder fram til hun trådte i ny stilling i juni.

Hun sier at det har vært både krevende og travelt som sjef, og er seg bevisst utfordringene aviser står foran i dag hvor annonseinntektene til norske mediehus har falt med 4,5 milliarder kroner siden 2007.

Adresseavisen har i dag 61000 abonnenter, som er en økning: 133.000 leser papirutgaven, 119.000 mobil/nettbrett og 148.000 digitaltutgaven på nett.

-Vi har størst vekst på rene digitale abonnement og kommer til å få enda mer økning av lesere på mobil, derfor må vi jobbe mye med å utvikle plattformen for smarttelefoner.

-I konkurranse mot Google og Facebook som på sikt vil ta over halvparten av all markedsføring i verden, må også våre andre plattformer være oppdatert hele tiden. Vi har jobba hardt for å løfte kompetansen på alle ansatte, og har effektivisert hele organisasjonen.

-Vår viktigste oppgave er å oppfylle vårt samfunnsansvar, og Adresseavisen skal innta en enda tydeligere rolle som premissleverandør for store og viktige saker i Norge.

Vi vil ha debatter ute der folk er og arrangerer møter og inviterer foredragsholdere rundt i distriktene for å ta med lesere inn i produktutviklingen, noe som blir viktigere fremover.

-Hver dag skal vi være pålitelige, åpne og modige, det skal dere være trygg på. Og vi må også være obs på "fake news", sier Sjefsredaktør Kirsti Husby.

 

 IMG 7387

Kirsti Husby mottar i likhet med alle foredragsholderne en skål laget av Geosystem ved Birgitte Sagvold og som er fylt med lokalprodusert sjokolade av Harr i Meldal.

 

Tekst og foto: Hilde Stina Elshaug

Annonser


Medlemmer