Svorka med blikket rettet mot fremtiden

 

Svorkas årsrapport for 2017 er klar og viser et årsresultat på MNOK 14,1.


22.05.2018 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Pressemelding

Dette er et resultat som kommer eierkommunene Surnadal, Rindal og Halsa til gode i form av skatter, arbeidsplasser, utbytte og lokal støtte til lag og foreninger. Selskapet har samtidig blikket rettet mot fremtiden, og tar stadig viktige grep for å sikre vekst også på sikt. 

I slutten av 2013 startet vi prosjekt Svorka 2020. Prosjektet handler om hvordan vi skal være relevante for våre kunder i fremtiden. Dagens samfunn blir mer digitalt, automatisert og med løsninger som er enklere for våre kunder, og vi må være med på utviklingen. Svorka 2020 handler også om å ta i bruk ny teknologi og skape vekst i nye geografiske områder innenfor bredbånd. Satsingen på bredbånd har gitt oss en betydelig kundevekst de siste årene. Svorka har økt kundeantallet fra 8000 kunder i 2014 til 13.000 kunder ved utgangen av 2017, sier administrerende direktør i Svorka, Halvard Fjeldvær.

Svorka har de siste årene investert betydelige midler gjennom damrehabilitering, nett og bredbånd. Svorka har fokus på å benytte lokale leverandører i sine utbyggingsprosjekter, i tillegg til å bruke lokale leverandører i den løpende driften av selskapet. Svorka kjøpte i 2017 varer og tjenester fra lokale leverandører for MNOK 48,8.

Svorka er opptatt av sin rolle som støttespiller for lokale lag og organisasjoner. For Svorka er det viktig å gi litt til mange fremfor mye til få, og selskapet ønsker gjennom sitt brede engasjement å bidra til trygge og gode oppvekstsvilkår, positive opplevelser i skolen og attraktive fritidstilbud. På denne måten er Svorka med og bygger en attraktiv region.

Som regionalt energiselskap kan Svorka tilby god beredskap gjennom lokal tilstedeværelse. Svorka kommer også i fremtiden til å jobbe målrettet for at våre kunder i minst mulig grad skal bli påvirket av uventede hendelser i nettet. 

Det skjer store endringer innenfor mange bransjer, også innenfor Svorka sine forretningsområder. Det skjer endringer på bakgrunn av myndighetspålagte krav, teknologisk utvikling, konkurranse og endringer i kundeatferd. Det gjør at Svorka må fortsette å fornye seg også i årene som kommer.

 

NASJONALT INNOVASJONSPROSJEKT BRUKER SVORKA SOM PILOT

Svorka er sentral i innovasjonsprosjektet Digitalisering av nettdrift, som er et samarbeid mellom Nettalliansen (som består av 46 små og mellomstore nettselskaper over hele landet) og Powel AS.

Innovasjonsprosjektet skal for to nettområder (Svorka og Hålogaland Kraft i Harstad) utvikle og pilotere programvare for et nytt digitalisert driftstøttesystem som medlemmer av Nettalliansen skal kunne benytte. Systemet skal spesielt utvikles for å gi nytte av digital samhandling mellom mindre nettselskap, og skal samtidig inkludere driftsskjema som viser status helt ned til kundenivå.

SVORKA MED NY SATSING PÅ SMARTHUSTEKNOLOGI

15 lokale energi- og nettselskaper, deriblant Svorka, har gått sammen med Deutsche Telekom om å etablere HITCH – et selskap som skal levere smarthusteknologi. 

Med HITCH får man full styring over hjemmet sitt, ned til hver smarte minste enhet i huset. Man setter det enkelt opp selv, og kan legge til så mye utstyr man vil. 

Den teknologiske utviklingen vil merkes i stor grad også i energibransjen de nærmeste årene. For Svorka står derfor fornyelse og innovasjon sentralt, og som en relativt liten aktør er det en nødvendighet å involvere seg i felles utviklingsprosjekter som dette. Sammen med andre lokale energi- og nettselskaper er Svorka i stand til å foreta et løft som ville vært vanskelig å gjennomføre på egen hånd. Slik vil Svorkas kunder kunne ta i bruk den nyeste teknologien i det den blir tilgjengelig på markedet.

 

DSC 3236

 

 

Link til komplett årsrapport 2017 for Svorka 

Foto: Nathan Lediard, Lediard foto.

Red: HSE

Svorka er medlem av meldal.no

 

 

 

Annonser


Medlemmer