Tiendeklassinger på Krakow-tur

Tiendeklassinger og foreldre foran inngangsporten til Birkenau.

Elever og foreldre sitter igjen med mange sterke opplevelser etter skoleturen til Krakow, hvor de blant annet besøkte konsentrasjonsleirene Auschwitz og Birkenau.

19.05.2016 - Jan Are Melgård
Kategori: Skole og utdanning

Fra 12. til 15. mai, var 10. trinn ved Meldal barne- og ungdomsskole på klassetur til Krakow i Polen. Totalt var det med 42 elever og 5 foreldre på turen.

Tanken med turen var å gi elevene en klassetur der de kunne oppleve noe utenom det vanlige. Målet var at de skulle få oppleve en storby og en turistby, som Krakow er med sine mange severdigheter.

Denne byen ble ikke bombet under andre verdenskrig, så den har fortsatt en gammel bydel som er meget godt bevart med dens egne særpreg med torg, butikker og restauranter.

Det var i denne byen at Oskar Schindler hadde sin fabrikk. Han var en tysk forretningsmann som ble kjent for sin innsats for å redde sine jødiske arbeidere fra holocaust.

Det er ett eget jødekvartal i byen og det er herfra at hele 90 % av byens 60.000 jøder ble hentet og deportert til konsentrasjonsleiren Auschwitz og utryddet under andre verdenskrig. Det var også bestemt at vi skulle til Auschwitz og Birkenau, der vi skulle være med på en guidet tur rundt i de to konsentrasjonsleirene.

Det var Orklareiser som var turoperatør og hadde ordnet med alt for oss i Krakow.

Turen startet fra Meldal barne- og ungdomsskole torsdag 12. mai kl. 07:00 med buss til Trondheim Lufthavn Værnes. Derfra lettet flyet som skulle ta reisefølget til Krakow kl. 10:25. To timer og tjue minutter senere var vi fremme i den polske storbyen.

Der sto det en buss og ventet på oss. Den kjørte oss til Hotell Fero Express, hvor vi overnattet i 3 netter. Det ble litt tid frem til middag den første dagen, så vi tok en tur til byen. Hotellet vi bodde på ligger cirka 20 minutters busstur fra sentrum av Krakow.

Vi tok rutebuss inn til byen. Det ble litt for stor utfordring for sjåføren på den første bussen, da vi var ca. 50 stk. som ville sitte på. Han hadde for lite billetter og vekslepenger, slik at vi måtte ta den neste bussen. Vi kom oss til byen og fikk sett oss litt rundt. Det ble også en enkel lunsj på oss der. Det var felles middag på hotellet kl. 19:30, der vi alle var samlet.

Fredag 13. mai var det bydag og vi kjørte dit med bussen som kom og hentet oss på flyplassen. Det ble en times sightseeing rundt om i byen, noen med buss og noen til fots. Det var en svensktalende dame som var med oss på denne runden og vi fikk en del informasjon om byen. Vi var en stor gruppe og det var nok litt varierende hva hver enkelt fikk med seg, men de mest interesserte fikk vite mye om byen. I ettertid ser vi at det nok hadde vært en fordel og delt gruppa i to og hyret inn en ekstra guide.

Når vi var ferdige med sightseeingen, fikk elevene fri resten av dagen til å gjøre det de selv hadde lyst til. Vi ble enige om at alle måtte være tilbake på hotellet senest kl. 19:00, slik at de var klar til å innta middagen kl. 19:30. De fleste dro på shopping på et stort kjøpesenter med navnet Galeria Krakowska, mens noen vandret litt rundt i byen for å oppleve stemningen i turistbyen.

Lørdag 14. mai ble vi hentet kl. 07:00 for avreise til Auschwitz og Birkenau, disse to plassene ligger ca. 45 min. kjøretur fra hotellet og det var bestilt guide for oss kl. 08:30.

Der ble vi delt i to grupper og fikk på oss headsett, slik at vi kunne høre hva guiden sa.  Han snakket engelsk. Vi syntes det var bedre enn den svensktalende guiden, det var enklere å forstå engelsk kontra gebrokken svensk.

Vi fikk en meget bra omvisning på begge plasser og det gjorde meget stort inntrykk på oss alle å få oppleve, se og høre om hva som hadde foregått her for cirka 70-75 år siden. Sterke opplevelser for oss.

Når vi var ferdig med omvisning på Auschwitz og Birkenau, så var ikke dagen helt slutt. Det ble en bytur med shopping og lunsj.

Søndag 15. mai ble vi hentet kl. 08:00 på hotellet, for retur til Norge og Meldal. Når vi kom til Værnes sto bussen fra Orklareiser klar for å frakte oss tilbake Meldal barne- og ungdomsskole.

Etter fire hektiske dager med mange store inntrykk og opplevelser for oss, er vi tilbake i Meldal og klar for å feire nasjonaldagen. Muligens får den enda større betydning for enkelte av oss, når vi tenker over hvor godt vi egentlig har det.

Vi vil takke foreldregruppa for 10. trinn ved Meldal barne- og ungdomsskole som fikk med seg alle foresatte og elevene til å prosjektere en slik tur for elevene. Takk til Orklareiser som sydde sammen et bra opplegg for oss og ikke minst skolen som klarte å legge til rette for at 10. trinn kunne dra på tur midt i en hektisk eksamens- og avslutningsperiode for både elever og lærere.

Hilsen fra oss foreldrene som fikk den store æren av å være med denne kjempegjengen fra Meldal barne- og ungdomsskole 10 trinn 2015/16; Grethe Orre Rye, Jorunn Kissten, Jann Eirik Evensen, Magne Kirkholt og Jens Hove.