En ny, stor stemme

Cecilia Bartoli, italiensk mezzosopran, er Leas absolutte favoritt. Her synger de to "side om side".

I Skolegata på Løkken bor ei spedlemma jente. Nyttårsaften 2020 fant hun og familien ut at Lea kan synge opera.


01.07.2021 - Anne Mari Svinsaas
Kategori: Kultur, Barn og ungdom, Sang og musikk

Hun bærer navnet Lea Angelica Maria Grazulyte, er snart 11 år og synger operaarier med stor stemme og overbevisning.

Lea 5

Hun har en stor og kraftfull stemme, unge Lea.

På det halve året som er gått siden 2020 ble til 2021, har Lea fått to sanglærere; Therese Khachik, som bor i Norge, og Vera Preisas, som bor i Litauen, der familien til Lea kommer fra. Og familien, det er Benjamin (4), Eva (snart 17), Lukas (21), mamma Regina Bertasiute og pappa Mindaugas Vaiciunas.

Lea 2

Lea Angelica Maria Grazulyte

Et overraskende talent

- Fant du plutselig ut at du kunne synge opera, Lea?

- Ja, egentlig. Vi sang og tullet på nyttårsaften, og så prøvde jeg å synge opera, og alle ble veldig overrasket. Lea smiler. Hun er ganske stolt over alt som har skjedd på disse få månedene.

- Jeg føler at jeg har utviklet meg veldig på denne korte tida. Opera er på en måte blitt min aller største interesse og glede. Før hadde jeg ikke så dype følelser, men nå jeg veldig sterke følelser for klassisk musikk og sang. Jeg kan begynne å gråte når jeg hører virkelig vakker sang, og sånn følte jeg det aldri tidligere da jeg hørte bare på popmusikk. Det er veldig rart. Musikken har blitt enormt viktig for meg, sier den ivrige elleveåringen.

Forskjell på lærerne

Lea øver minst åtte timer i uka. To timer med hver av lærerne (digitalt), og minimum to timers øving før og etter timene. Ofte blir det en del øving hver dag.

Sanglærerne Vera Preisas og Therese Khachic er to helt forskjellige lærere.

- Ja, det er stor forskjell på dem. Med Therese øver jeg mye teknikk; legato, stakkato og vibrato, for eksempel. Og at jeg må åpne munnen. Vera lærer meg mer om følelsene som må være til stede i opera. Man kan ikke bare stå og synge; man må leve seg inn i rollen og spille teater samtidig som man synger. Opera inneholder masse emosjoner, forteller Lea.

Lea har lært at hun må varme opp godt før hun synger. Det samme gjelder før timene med Therese og Vera. Oppvarmingen består blant annet av nakkeøvelser som påvirker halsen og å synge skalaer opp og ned.

Lea 3

Lea sammen med lillebror Benjamin og storesøster Eva.

Det vakreste av alt …
Nå arbeider hun med Händels Rinaldo, der Iaschias arie inneholder høye toner. Toneleiet er avhengig av hvilken toneart solisten synger i, men på det høyeste må stemmen kunne synge trestrøken E eller trestrøken Fiss. Dette klarer Lea, og det anses som spesielt at en så ung og uerfaren sanger klarer å synge rent i slike høyder.

Den aller fineste hun vet å høre på, er Cecilia Bartoli. Mamma Regina leter fram Bartoli som fyller rommet med sin dype, varme stemme. Lea blir blank i øynene når den italienske mezzosopranen synger – det er åpenbart at hun påvirkes sterkt av det hun hører.

- Hva skal til for å bli en god operasanger, Lea?

- Lytte mye til opera. Og øve masse, tenker jeg.

Mamma Regina supplerer: - Øve og øve, hele livet. Hun skal fortsette med de to lærerne sine. Når hun er ferdig med grunnskolen, blir det musikklinja på videregående og så videre til konservatoriet. Det kreves mye arbeid for å bli en god operasanger, sier hun.

- Jeg ser for meg at jeg står på en stor scene og synger opera – i en flott, vakker kjole. Den drømmen håper jeg blir sann, sier Lea Grazulyte, snart 11 år.

Lea 4

Her synger Lea "sammen med" Händels Iaschia i operaen Rinaldo. Når hun selv øver på denne arien, har hun bare musikk som støtte.

 

Annonser


Medlemmer