Har du et privat avløpsanlegg? Da kan du få brev fra kommunen

Bildet viser et infiltrasjonsanlegg under bygging. Denne typen anlegg er svært egnet i områder med gode grusmasser (Bildereferanse: NIBIO)

 

I disse dager sender kommunen ut varsel om pålegg om oppgradering av noen private avløpsanlegg. Fra man får det første brevet, har man mellom halvannet og to år på å ferdigstille det


20.03.2024 - Rita Smedplass
Kategori: Orkland kommune

– Vi skal rydde opp i de private avløpsanleggene i kommunen, som ikke er tilknyttet offentlig avløp, sier prosjektleder i Orkland kommune, Bente Solem. 

Etter nyttår har kommunen sendt ut flere titalls brev som gjelder oppgradering av avløpsanlegg, og tilknytning til offentlige avløpsnett. Ifølge Solem vil det bli sendt ut langt flere fremover.  

– Vi vet at det er mange gamle anlegg som ikke har blitt oppgradert siden de ble etablert på 70-80-tallet. I dag er det mye strengere rensekrav. Ditt private avløpsanlegg regnes som en del av din bolig, og det blir derfor ditt ansvar som eier å ta kostnaden for eventuell nødvendig utbedring, sier hun. 

Bekker og vassdrag skal være friskmeldt innen 2027

I dag er det over 3300 private og kommunale avløpsanlegg i Orkland. Solem tror at de fleste vil få et pålegg om å rydde opp, som et tiltak for å bedre vannmiljøet i ulike vannforekomster i kommunen. 

– Du tenker kanskje at ditt eget avløp ikke utgjør noe, men vi har en oversikt over hvordan bekker og vassdrag ser ut. Kartlegging viser at ikke alle bekker og vassdrag når miljømålene, og alle kommuner har krav om at disse skal være friskmeldt innen utgangen av 2027, sier hun.  

– Noe av det kan være påvirket av noe vi ikke klarer å styre, men det er mange bekker og vassdrag det går an å rydde i. Der utgjør nok forurensningen fra det spredte avløpet en stor del, legger Solem til. 

Tar område for område

I starten er det viktigst å ta avrenningen til områder hvor skolebarn bader, drikkevann, friluftsliv og andre steder med brukerinteresser, forteller Solem. 

– I enkelte tilfeller er det opplagt at anlegget må oppgraderes, og da vil det komme varsel om vedtak. I andre tilfeller, som for eksempel ved hyttefelt, vil vi sende ut varsel om at vi kommer på tilsyn, også tar vi det derfra. Der det er mulig ønsker vi at folk lager fellesanlegg, så derfor tar vi område for område, sier hun. 

Men hva skjer når du får brev om at avløpsanlegget må utbedres? 

– Da får man først en frist til å sende inn en søknad til kommunen om utslippstillatelse. For etter forurensningsloven må man ha tillatelse til utslipp. Deretter vil man få en frist til å etablere anlegget, som vil være litt lenger. Totalt har man mellom halvannet til to år på å ferdigstille anlegget fra man får det første brevet, sier Solem. 

Her finner du alt du trenger å vite om tilsyn og krav om oppgradering: Tilsyn og krav om oppgradering

Fakta om forurensningsloven:

Loven har til formål å verne det ytre miljø mot forurensning, redusere eksisterende forurensning, redusere mengden av avfall og fremme en bedre behandling av avfall. Loven skal sikre en forsvarlig miljøkvalitet, slik at forurensninger og avfall ikke fører til helseskade, går ut over trivselen eller skader naturens evne til produksjon og selvfornyelse. Kilde: Lov om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven) – Lovdata.no.

 

Skrevet av Jonas Withbro Orkland kommune

Sist oppdatert 20. mars 2024

 

Red:RS

Annonser


Medlemmer