-Motivasjonen er å skape noe på den plassen du bor

 

Ellen Bergsrønning kaller seg en super-strikkenerd når hun presenterer seg og sin bedrift Fortuna for 200 næringslivsfolk på Thamskonferansen 2020 i Orklahallen.

 


23.10.2020 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Næringsliv

Hun starter med begynnelsen hvor hun lærte å strikke av oldemor. -Jeg er opptatt av tradisjoner, og det å være mye sammen er en viktig verdi i vår familie. Som liten var jeg hos bestemor istedenfor barnehage. Da strikka vi sokker til onkel. 

-I dag er strikking hypermoderne blant damene, omtrent fire prosent av menn strikker, og flere kommer etter. Det handler om å gjøre noe med hendene, produsere noe, se at det du gjør blir til noe.

-Jeg ville tilby et produkt som vekker kreativiteten

-Det er ingen grunn til at det ikke skal være spennende butikker der jeg bor. Jeg hadde jo ingen kompetanse på å starte bedrift da jeg starta i 2012 så jeg begynte på kurs. Jeg måtte gjøre en markedsanalyse som viste at det ikke var store muligheter for å lykkes, men jeg satte i gang likevel med 7000 kroner som egenkapital. 

Vi har vokst sakte og har hatt lav risiko uten å ta opp lån. Omsetningen har økt det siste året, til 3.3 mill. og i fjor skrev vi langtidskontrakt på husleie i større lokale, og jeg ansatte mamma i full stilling og har to ansatte på deltid.

Fortuna skal være en "garndestinasjon" i Norge, fordi vi ønsker å gjøre ting annerledes. Vi er en nisjebutikk det er verd å ta turen til Løkken for. 

Motivasjon er å skape noe på den plassen du bor. For å lykkes er vi nødt å ha en nettbutikk som er enkel å bruke, og lageret er det vi har i butikken. Vi sender til Norge, Finland, Sverige og Danmark - og halvparten av omsetningen er på nett. 

 

2C77C3B0 4BF9 48B8 ACF8 03CEC332AC68

Garnet er inspirert av gruvehistorien på Løkken. Kvinnene gjorde etterhvert sitt inntog i gruvedrifta og Hanna og Marianne har fått sitt eget garn. Kvalitet og historien bak er viktig.

 

Ellen Bergsrønning syns det er veldig stas å dra folk fra Trondheim til Løkken for å handle.  -At kunder kommer til Løkken gir ringvirkninger for flere. Ulempen her er at det er vanskelig å få mange kunder inn hver dag - fordelen at vi har god plass og en heiagjeng som motiverer veldig.

De som kommer innom har som regel god tid og vi ønsker å by på oss sjøl og snakke med kunder. Så er vi aktive på sosiale media med en YouTube-kanal og strikkepodcast.

 

0C6DD91E D883 4096 B118 5AE73C135FBE

 

Tekst og foto: Hilde Stina Elshaug

Annonser


Medlemmer