Turisthytter bør knyttes tettere opp mot seterdrift og lokale bønder

 

23. oktober møtes representanter fra reiselivet, friluftslivet og landbruket på Valbjør Gård i Vågå til møte om omsetningsmuligheter for økologiske lokalmatsprodusenter.


17.10.2018 - Hilde Stina Elshaug

- Vi mener at det ligger et underutnyttet potensial for bønder i å omsette produkter som er produsert og foredlet lokalt. Turisthytter og serveringssteder i fjellet er gode markedskanaler for disse produktene. Vi håper både bønder og reiselivet ser de positive synergiene ved å samarbeide om å produsere og selge mat med lokal identitet, sier Inge Lindseth, prosjektleder i Økologisk Norge.

Samtidig som seterområder gror igjen vokser interessen for en norsk tradisjon som seterlivet har holdt liv i gjennom generasjoner

Salget av økologisk norsk ost økte med 59 prosent første halvår i 2018.

Å satse på seterdrift og lokal omsetning av produktene er òg viktig for fjellturismen og næringslivet. For hvem vil vel ha turisthytter omgitt av kratt? Eller turisthytter uten utsikt til vidde og fjelltopper? Beitedyra er like viktige for utsikten til turisten, som det er for det biologiske mangfoldet som skapes gjennom jevnt beitetrykk.

Skal det lønne seg med lokal foredling må omsetningsmulighetene lokalt være gode og forutsigbare. For setre er turisthytter ofte den nærmeste omsetningsmuligheten i fjellet, og tilknytningen til turisthytter åpner opp for gards- eller seterturisme.

Den Norske Turistforening har i perioden 2018-2021 et prosjekt på bærekraftig mat, noe som åpner opp for større omsetningsmuligheter for lokale produkter på turisthyttene. 

Gjendesheim turisthytte i Vågå er en økologisk foregangshytte for Økologisk Norge, og bestyreren på hytta – Marius Haugaløkken - vil på møtet den 23. oktober fortelle om sine erfaringer med satsning på lokal og økologisk mat.

Et samlet norsk landbruk jobber sammen for økt økologisk produksjon

En av arrangørene bak møtet er Landbrukets Økoløft. Dette er et historisk samarbeidsprosjekt som ble startet i 2016 hvor et samlet norsk landbruk for første gang jobber sammen om økt økologisk produksjon av norske landbruksvarer.

Samarbeidspartene i prosjektet er Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Norsk Landbruksrådgivning, Økologiske foregangsfylker, Debio, DebioInfo og Økologisk Norge. 30 #inspirasjonsbønder som har erfaring fra omlegging, parallellproduksjon og økologisk drift har blitt valgt ut for å dele sine erfaringer til andre bønder på åpne møter over hele landet. Til Vågå kommer #inspirasjonsbonde Anne Katrine Jensen som driver melk- og kjøttproduksjon på Osmarka på Nordmøre.

Anne Katrine er også styremedlem for en Molde og Romsdals Turistforening-hytte på Sunndalsfjellet, og er personlig engasjert i å øke andelen økologisk lokalmat på de norske turisthyttene.

- Flere og flere forbrukere ønsker norsk økologisk mat, og vi er opptatt av at den økende etterspørselen dekkes opp av norsk landbruk slik at vi slipper import av varer som egentlig egner seg å produsere i Norge.

Det er et stort potensial i økt andel lokalprodusert og økologisk mat på norske turisthytter, og det er gledelig at blant annet DNT har et økt fokus på dette framover, sier Marte Guttulsrød, prosjektmedarbeider for Landbrukets Økoløft.

 

 

Red: HSE

Annonser


Medlemmer