Skinnelangs i Norge med Erlend Garåsen

Erlend Garåsen. Fotograf: Alexander Vestrum.

Lørdag 20. august blir det foredrag med Erlend Garåsen i Informasjonssenteret på Orkla Industrimuseum.


17.08.2016 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Kultur

Erlend er kjent for å gå langs Norges jernbanestrekninger til sammen 5000 kilometer. I 2014 gikk turen langs Thamshavnbanen og nå kommer har tilbake og forteller om denne turen og mange andre.

Om Erlend:

Larviksmannen Erlend Garåsen (40) følger for tiden alle operative og nedlagte jernbanelinjer i Norge på turstier. Erlend holder foredrag og arrangerer turer i Norge langs nedlagte jernbanetraséer.

I 2014 stod Erlend frem i media og fortalte om hvordan 5000 kilometer med jernbanespor hadde blitt hans medisin. Etter å ha overlevd to alvorlige sykdommer, hadde han satt seg et mål – nemlig å følge alle operative og nedlagte jernbanelinjer i Norge til fots. Høsten 2014 fulgte NRK ham langs Thamshavnbanen og lagde senere et Norge Rundt-innslag.

Hittil har Erlend gått 2900 kilometer med jernbanespor og har således kommet over halvveis i prosjektet. I det daglige jobber Erlend som webutvikler ved Universitetet i Oslo.

 

 

Foredrag – Skinnelangs

Erlend Garåsen går skinnelangs. Over 5000 kilometer operativ og nedlagt skinnegang skal følges fra begynnelse til ende. Idéen fikk han høsten

2013 etter å ha gått Rallarvegen langs Bergensbanen for å bygge seg opp etter en kreftoperasjon. Erlend vil fortelle historier og viser bilder fra fatale til fantastiske etapper langs det norske jernbanenettet.

 

I september 2014 fulgte Erlend hele Thamshavnbanen til fots fra Løkken Verk til Orkanger med NRK på slep. Deler av turen ble vist som et Norge Rundt-innslag i oktober samme år. Erlend vil også fortelle om sine opplevelser og vise bilder fra denne etappen.

Erlend går ikke i skinnegangen, for det er strengt forbudt. I stedet finner han flotte turstier i nærheten. Noen ganger smyger han seg tett inntil autovernet på trafikkerte veier, andre ganger klatrer han over fjell og krysser elver. Jernbanen i Norge går nemlig gjennom mye ufremkommelig terreng, noe som krever mye planlegging på forhånd.

Eksempelvis ble siste del av Bergensbanen en strabasiøs ferd som innebar knallharde etapper. Her gikk det også galt …

Foredraget er fylt med humor og turglede, men preges også av alvor.

Etter å ha overlevd to alvorlige sykdommer, ble Skinnelangs-prosjektet også en viktig del av Erlends restitusjonsfase. Å gå lange tremilsetapper i vakkert landskap har hatt en positiv innvirkning både fysisk og psykisk.

 

 

Mvh

John Arnt Holmen

Orkla Industrimuseum

 

 

Annonser


Medlemmer