Atle har et lok i hagen

Atle Bergkvist viser fram den flotte skiftetraktoren han har anskaffet som «hagepynt».

Atle Bergkvist har noe så sjeldent som et nesten 80 år gammelt lokomotiv i hagen.


25.06.2017 - Jan Are Melgård
Kategori: Nyheter, Kultur

Den gamle Thamshavnbane-mannen Atle Bergkvist har gått til anskaffelse av ni tonn med helt spesiell hagepynt. Et lokomotiv!

Loket er en lett dieseldrevet skiftetraktor kalt Skd 206, produsert i 1938. Skiftetraktoren, som er laget i Norge, ble brukt til å frakte vogner til og fra spor på jernbanen og inn og ut fra verkstedhallene.

Atles skiftetraktor ble skadet av en eksplosjon i Oslo under andre verdenskrig. Skadene ble reparert og skiftetraktoren har gjort nytte for seg siden.

I 1982 ble denne typen skiftetraktorer tatt ut av drifta langs jernbanen, men den ble fortsatt brukt som trekklokomotiv på fabrikker og industriområder til langt inn på 2000-tallet.

Bergkvists eksemplar (Skd 206, nummer 38) var sist i bruk på Jernbaneverkstedet på Marienborg i Trondheim, hvor Bergkvist selv jobber.

Den utfaller i dag på grunn av nulltoleranse for utslipp av dieseleksos ved arbeidsplassen.

- Jeg fikk tak i den i begynnelsen av mai. Jeg syntes det var for ille å sende den til vraking, som opprinnelig var planen, så jeg spurte om jeg kunne få den. Og det fikk jeg! Siden den gang har den tiltrukket seg stor oppmerksomhet blant bilistene som passerer. Jeg merker at gjennomsnittsfarta til folk som passerer har sunket, ler Bergkvist, som holder til i Elvadalen utenfor Storås.

Der står det ni tonn tunge loket midt i glaninga for alle som passerer. Bergkvist forteller at flere nærmest stopper langs veien for å se på doningen, mens andre stopper bilen i innkjørsla til naboen og kommer gående for å ta bilder.

- Hvordan fikk du fraktet skiftetraktoren opp fra Trondheim?

- Det er mange i traktormiljøet som har vært engasjert for å få dette til. De stilte villig opp for å hjelpe til, da jeg spurte dem. Loket ble fraktet hit med lastebil, sier Bergkvist, som også eier et 20-talls veterantraktorer av typen Volvo BM. Han har i dag rundt 20 stykker.

For at loket skulle stå «i sitt rette element» på gårdsplassen til Bergkvist, måtte han naturligvis også skaffe skinner.

Siden loket kom på plass, har heimdalingen satt i nytt batteri, så han får start på doningen.

- Nå mangler det bare å komme til enighet med naboene om å legge togskinner på ekra her, kanskje bort til postkassene, så jeg kan kjøre dit, humrer han spøkefullt.

- Hvor har du toginteressen fra?

- Jeg er oppvokst med det. Det går i familien. Sjølen, onkel og bestefar er alle jernbanemenn. Jeg satt på tog for første gang da jeg var to år gammel. Siden har jeg vært interessert.

Bergkvist er i dag utdannet industrimekaniker. Han jobbet i flere år ved Thamshavnbanen, både som mekaniker og lokfører, før han begynte i stillingen som vedlikeholdsplanlegger ved Jernbaneverkstedet i Trondheim. Der har han ansvar for å planlegge vedlikehold av 15 diesel-lok, samt et knippe skiftetraktorer og aggregatvogner/varmefinker.

Planen for loket i hagen er naturligvis at det skal pusses opp.

- Målet er at det skal bli som nytt, ja. Men jeg kommer nok til å beholde rødfargen, selv om det var grønt originalt. Etter at loket kom til Jernbaneverkstedet, malte de det og ga det et navn. Dette loket heter Kalle (verket har også en annen skiftetraktor ved navn Linda). Det ønsker jeg å ta vare på.

Skiftetraktoren hadde originalt bensinmotor. På 60-tallet ble alle bensinmotorer skiftet ut med 120-hests dieselmotorer fra Scania-Vabis (lastebilmotorer). Doningen har en toppfart på 50 kilometer i timen.

Skd-en har håndbremser med bremseklosser, og ikke trykkluftbremser som er vanlig i dag.

Bergkvist er fortsatt lokfører på hobbybasis. Han har blant annet kjørt en tilsvarende skiftetraktor på museumsjernbane gjennom Norsk jernbaneklubb. Det finnes i dag rundt 10 eksemplarer av Skd 206 i Norge. Det ble bygd 37 stykker tilbake på 30-tallet.

- Klubben møtes en gang i uka for å snakke tog, ha dugnader hvor vi vedlikeholder jernbanemateriell og gammelt utstyr og for å drive med forskjellige oppussingsprosjekter. Det er alltid gøy å treffe likesinnede.

Du kan se en skiftetraktor av samme typen (med den originale grønnfargen) i klassikeren «Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet» fra 1978.

Annonser


Medlemmer