Finn Jebsen knuste gammel myte på Bergmannskonferansen

 

Finn Jebsen holdt et godt foredrag om temaet langsiktig verdiskapning og betydningen av god bedriftskultur.


21.04.2017 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Næringsliv, Næringsnytt

Jebsen tok for seg Orklas utvikling fra 1980. Var det flaks at utviklingen ble som den ble?

Finn Jebsen hevder at 10 % av jobben til en toppleder er å lage en strategi og at bedriftskultur er den viktigste byggesten i bedriften. Kulturen må være sunn, og støtte arbeidsformen og målet. Den må være sterk, og prege adferd og handlinger. Den må være styrt fra toppen og skape stolthet for arbeidsplassen.

Kulturbygging må inkludere hele organisasjonen.

Lederen for Orkla, Jens P. Heyerdal reiste utrettelig rundt og snakket om bedriftskultur. Og han mente at påvirkningen gikk begge veier. Han jobbet langsiktig og gjorde kulturen gjenkjennelig for alle over tid. -Toppleder må være et forbilde, og leve som han lærer, ellers er det lite verd, sier Jebsen.

Noen nøkkelelementer for verdiskapende bedriftskultur er prestasjonsorientering, altså være bevisst på hva vi ønsker å være. Forbedringsorientering, - ellers blir man etter kort tid akterutseilt. Og langsiktighet - beslutningene blir annerledes om man tenker langt frem i stedet for kortsiktig.

Elementer i Orklas kulturbygging er blant annet grundighet og kvalitet. Også reell virkelighetsforståelse, uten skjønnmaling. Forpliktelsen til en kontinuerlig forbedring. En kunnskapsrik ledelse må hele tiden også har fokuset på viktigheten av å tjene penger.

-Vi trente lenge og målrettet på å følge det samme mønsteret, sier Jebsen. -Og vi laget egne utdanningsopplegg for Orkla, med sikte på å få effektive prosesser som fungerte likt i hele bedriften. Interne nettverk gjorde det lettere å flytte rundt på folk i organisasjonen.

-God ledelse kan læres, selv om ikke alle kan bli like gode. Og lederens viktigste oppgave er å trene medarbeiderne, sier han.

Finn Jebsen ønsker å knuse myten om at det er ensomt på toppen, og sier:  -det er jo ingen som har så mange hjelpere som ledere, så man må jo være bra dum hvis man ikke prøver å få noen til å hjelpe seg.

 

Finn Jebsen er utdannet siviløkonom fra Norges handelshøyskole og har en mastergrad i bedriftsøkonomi fra University of California. Han ble ansatt i Orkla i 1980, og ble en del av konsernets hovedledelse fra 1984. Fra 2001 til 2005 var han konsernsjef.

 

Tekst og foto: Hilde Stina Elshaug

 

Annonser


Medlemmer