"Med hud og hår" for mat og reiseliv

 

Reiselivet var inne i en knallgod periode, der mye spennende skjedde innenfor et stor mangfold av opplevelser.


22.10.2020 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Næringsliv

Tanja Holmen er turistsjef i Trondheim gjennom sin stilling som reiselivsdirektør i Visit Trondheim AS. De hadde forberedt seg på en sommer med internasjonale turister og ytterligere vekst. Så kom 12. mars og alt ble stille. Over natten måtte en hel bransje endre planer og i stedet vende blikket mot norske sommerturister. Hvilke tanker rører seg i hodet på reiselivsdirektøren nå?

Vi har notert noen utdrag av det svært inspirerende foredraget om lokal mat og turisme i distriktet vi bor i på Thamskonferansen 2020 i Orklahallen, torsdag: 

-Vi fikk Michelinstjerne og bestemte oss for å dele den med så mange som mulig å jobbet på mange hold for å markedsføre Trønderske bedrifter og lokalmat.

-Snøballen rullet fortere og fortere, - så ble det mørkt!

-Vi kasta oss raskt rundt og begynte å jobbe mot 2021 sammen. Vi måte finne nye muligheter i en svart tid. Vi måtte markedsføre regionen nasjonalt og internasjonalt. 

-Jeg blir provosert av at reiselivsnæringa ikke blir tatt på alvor i kommunene. I bransjen er det blant annet 32% ungdommer under 24 år og stiller høyest innen likestilling.

 

-En plass som er god å bo på er god å besøke. 

-Vi skal tiltrekke oss folk som ønsker det vi har å by på og spre trafikken utover distriktet og utover året. Vi må forlenge oppholdstiden som besøkende er her.

-Vi har kort vei mellom det urbane og rurale og har et stort mangfold å by på. Dette vil vi fortelle de besøkende sa Holmen og hun viste blant annet til kunst og kultur, historie, mattradisjoner, natur, fjord, fjell og sport.

-Vi skal også tiltrekke oss flaggskip-arrangementer, som blant annet ski-VM som kommer til å bli stort.

-Hvis vi skal lykkes er vi nødt til å tenke stort - vi må kommunisere det og stå sammen. 

 

"Vi har de beste råvarene i verden"

Tanja Holmen viste frem flotte filmer om lokal mat, lokale restauranter, og vi fikk se hvordan reiselivsnæringen jobber for å vise det særegne - "vi har de beste råvarene i verden", sier de i reklamefilmen. Sjømat og respekten for naturen i produksjonen eks. fra reindriftsnæringen ble trukket frem. "Trondheim, hjemmet til nordiske smaker".

 

Konferansier, morten Wolden spurte hvor hun fikk inspirasjon fra. -Personlig henter jeg inspirasjon fra "mulighetsrommet". Vi er i en næring i vekst, og vi er på rett vei med å profilere oss med natur, kultur og lokalmat.

Hun fikk med seg en "Høvding Sverre"- ost som takk for innsatsen.

 42130131 3DC2 4E73 A52D 48043FB475C2

Tekst og foto: Hilde Stina Elshaug 

 

 

Annonser


Medlemmer