Thamsakevitt ble linjelansert med Kongevogna

Oddbjørn Bang får seg en smak av den nye Thamsakevitten. Bak Bang står meldalsordføreren, Are Hilstad.

En «vill» ide fra Håvard Stiklestad for fire år siden er nå en smakrik realitet.


10.07.2016
Kategori: Nyheter

Lansering av Thamsakevitt med presentasjon og smaksprøver ble gjort på Kongevogna med nabokommunenes ordførere, gründerne med fruer og noen samarbeidspartnere tilstede.

Gründerne Håvard Stiklestad og Øystein Kvåle i selskapet Thamsakevitt AS fant en historisk lanseringsdag for den lokale akevitten. Den 10. juli for 108 år siden ble Thamshavnbanen åpnet av kong Haakon VII. Samme dato for 33 år siden ble museumsjernbanen åpnet.

Stiklestad og Kvåle informerte de inviterte under turen ned til Svorkmo om ideen og tanken med Thamsakevitt.

Ideen fikk Stiklestad på en sykkeltur i Hoston. Han er glad i akevitt men funderer ennå på hvorfor Thamsakevitt. Han møtte Kvåle i et 30-årslag, han også ble fenget av ideen. Disse karene har tydeligvis utfylt hverandre godt.

De vil fortelle om Thamshistorien og det internasjonale og lokale gründerskapet på sin måte. De kontaktet både representanter for Thamshavnbanen, Bårdshaug Herregård og Thamspaviljongen for å be om tillatelse til å bruke disse som etikettmotiv. Det var unison interesse for å markedsføre severdigheter i Orkladalføret med en eksklusiv akevitt.

Det første eikefatet med akevitt ble forsiktig lastet på Kongevogna på Løkken og turen med hele selskapet startet kl 13:00. Etter en benstrekk på Svorkmo ble det retur til kommunegrensa. Der ble eikefatet, nå med linjeakevitt, løftet ut og klargjort for tapping over på de to første originalflaskene.

Nummer 1 ble tappet for ordfører Are Hilstad og nummer 2 ble tappet for ordfører Oddbjørn Bang. Disse to flaskene vil ordførerne la Orkla Gjestebolig og Bårdshaug Herregård disponere for å vise sine besøkende.

Alle fikk sine smaksprøver og akevitten ble veldig godt mottatt. Etiketten er innholdsrik og forteller historien med bilder og i tekst på en oppfinnsom og smakfull måte.

Journalister, fotografer og togpersonal takket bestemt men høflig nei til «livets vann» og selskapet kom trygt tilbake til Løkken. Enda en historisk begivenhet med Kongevogna, den 10. juli.

Det linjefraktede eikefatet blir returnert til produsenten og blandet i produksjonen av de neste 3497 flaskene. Disse er nummerert og kommer i salg første uka i september.

Dette kan bli en akevitt for eksklusive anledninger, og hvem har vel ikke det?

Annonser


Medlemmer