Våre flinke og kreative ungdommer!

Alle elevene i 8. trinn på Gründercamp

Mandagskvelden den 8. juni presenterte 8. trinn ved Meldal Ungdomsskole sine løsningsforslag i skolens Gründercamp foran et stort publikum! i Idrettsbygget I alt 10 grupper hadde fått store og ulike utfordringer fra oppdragsgivere som Meldal kommune, Tine, Storåsfestivalen og Meldal Frivillighetssentral. Men ungdommen tok utfordringen på strak arm og viste at her var det jobbet hardt og seriøst i de to dagene Gründercampen varte!


10.06.2009 - Frode Langeng

Elevene er svært positive til gründercamp. På spørsmål om hva varbra med gründercamp svarer elevene: "- Fikk samarbeide med noen vi ikkehar jobbet mye med. - Fikk sette ideene våre i praksis. -Godt medvariasjon i skoledagen. -Morsomt! " Mange poengterer at det var bra atde fikk jobbe kreativt.

Se mange flere bilder fra elevpresentasjonene og prisutdelingen i albumet.

Alle gruppene viste frem sine løsninger på lysark og det var mangesom brukte prototyper, (papp-)modeller, mannekenger, plakater m.m. -ja, noen hadde til og med ferdige produkter! Her var det re-designedeklær, smykker og pengebøker, det var modeller og datategninger av"sansehager" for demens-avdelingen til Meldal Helsetun, det varutformet markedsføringstiltak for Meldal Frivillighetssentral og tiltakfor hvordan kommunen kan rekruttere flere folk til helse- ogomsorgsyrkene, og det var flere forslag på hva Tine-anlegget i Meldalkan brukes til i fremtida! Løsningsforlagene til gruppene som valgteTine-oppdraget gikk bl.a. på vilt-og saueslakteri, økologiskemeieriprodukter, elg-kjøttdeig og flaskevann!

Og forslaget om åstarte produksjon av elgkjøttdeig og flaskevann falt tydeligvis juryeni smak, da gruppa som lanserte dette vant konkurransen! Juryen besto avEndre Storholt fra Nordic Arena, ordfører Ivar Syrstad, leder i NammoNAD Ragnar Waalen og leder i ungdomsrådet Anne Solberg. Det vanketpengepremier til de 3 vinnergruppene.

Vinnerideene

Vinneridéen: produksjon av elgkjøttdeig og flaskevann i meieriet som skal legges ned. På baksiden av elgkjøttdeigesken sto det fakta om Meldal.

Juryens begrunnelser:
Gruppe 4 – 1. plass:
(Utfordring fra Tine: bruk av meierianlegget)
Leverte den mest ferdige og mest originale løsningen. Kom godt i gang med arbeidet allerede fredag. Lanserte en veldokumentert løsning, der også varemerke-tenkning var satt på dagsorden. Imponerende!
Hadde en god presentasjon, der de holdt sterk fokus på produktløsningene, men evnet likevel å tilkjennegi hvordan prosessen hadde foregått. Juryen er spent på om Fjellvatn fra Meldal kan realiseres.
 
Gruppe 10 – 2. plass:
(Utfordring fra Meldal Frivillighetssentral: gjøre sentralen kjent, få flere frivillige, hvordan samarbeide med friske og unge)
Klart beste gruppe på vurdering og refleksjoner rundt oppgaven og prosessen. Leverte konkrete løsningsforslag på en i utgangspunktet vid oppgave. Kreative forslag til innholdsløsninger, der det kan fremheves bruk av kommunikasjonsvirkemidler tilpasset målgruppen (les; ungdom).
 
Gruppe 3 – 3. plass:
(Utfordring fra Tine: bruk av meierianlegget)
Utviste stor kreativitet. Var flinke til å holde fokus på den løsningen de hadde valgt. Tydelig at de hadde gjennomført god research. Kan kanskje stilles spørsmål om realismen i løsningen, men klarte å fremheve særtrekk og nye kreative løsninger ved Meldalskjøtt, slik at dette likevel er spennende.

Annonser


Medlemmer