Veistandard og trafikksikkerhet

Arkivfoto: HSE

Alle ønsker vi å kunne ferdes trygt og sikkert i trafikken og unngå ulykker med personskader og dødsfall.


23.07.2019 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Leserinnlegg, Lag og foreninger, samfunn

Myndighetene har satt gode visjoner om sikkerhet i trafikken.

Det gjøres mye bra på området, og Meldal Grendalag setter stor pris på de små tiltaka som er gjort når det gjelder å bygge gang- og sykkelbane i nærmiljøet de senere årene. 

Vi, som mange andre, opplever imidlertid store mangler når det gjelder veistandarden. Når snø og is er borte kommer dette til syne igjen hver vår. Standarden på veidekket er under enhver kritikk, men har gjerne blitt skjult i vinterhalvåret ved at hull og ujevnheter er fylt med is og snø.

 

Strekningen mellom Meldal og Løkken er et godt eksempel

Men her leser vi at det i sommer skal legges nytt asfaltdekke. Det er ikke for tidlig.

En får inderlig håpe at noe av de store nivåforskjellene i veibanen ved Køltjønna kan rettes opp i den sammenhengen. I dag må en nesten holde ekstra godt tak i rattet for ikke å bikke over i passasjersetet når en kjører nordover.

Nytt asfaltdekke vil imidlertid ikke redusere faren ved manglende autovern langsmed strekningen ved Køltjønna. Den som kjenner bunnforholda i tjønna, vet at det er lite å se etter hvis en havner i tjønna. Ekstra bekymringsfullt er det at her kjører det skolebusser hver dag.

 

Hva skjer den dagen en skolebuss skulle miste veigrepet og havne i tjønna pga. manglende autovern?

I dag er det ingen ting som kan stoppe verken buss eller annen kjøretøy fra å havne i tjønna, all den stund strekningen er uten autovern. Manglende autovern på strekningen er blitt tatt opp av foreldreutvalg på skolen så langt tilbake som på 1980-tallet, og siden tatt opp jevnlig på trafikksikkerhetsbefaringer. Ingen ting skjer!!!

Nå vil Meldal Grendalag rope et høyt varsko om at noe må gjøres før det skjer ei alvorlig ulykke på strekningen over Midtskogen.

 

Alle som kjører Bergslia, må lure på vitsen med dagens autovern.

Kjører du opp Bergslia må du virkelig se nøye etter om autovernet er på plass. Det er det faktisk, men det er så vidt det stikker over veibanen. Av alle ting er det i de mest utfordrende svingene at dette er verst.

Kjører du oppover, er du tross alt på trygg side av veien. Skulle du imidlertid kjøre ned Bergslia og få en sleng på bilen i de vanskeligste svingene, er det lite som stopper verken personbil, buss, lastebil eller traktor. Da er neste stopp hos beboerne på Vold, ca. 50 meter nedenfor. En skal være heldig om en overlever en slik ferd.

Mange forstår heller ikke hvorfor autovernet på strekningen er brutt på flere plasser nedover hele Bergslia. Trolig er det fordi det fra gammelt av skulle være adkomst for drifta av områdene nedenfor veien. I dag er det ingen som ser behovet for slike brudd i autovernet.

Meldal Grendalag ber om en snarlig oppgradering av autovernet i hele Bergslia, fra Kråkhaugen og ned til sentrum.

Den tida det stort sett var grusveier, var det mange som brukte noe som het nyrebelte når du kjørte moped eller motorsykkel.

Beltet skulle trolig hindre at vitale indre deler ristet løs. Skulle du være så heldig å ha et slikt gjemt i et skap, bør du snarest ta det fram og bruke det hvis du har planer om å kjøre langsetter Ressveien, Resdalsveien eller har tenkt å kjøre mellom Meldal og Storås og skal benytte Kvamsveien. Det er ufattelig at beboerne langsmed Ressveien og Resdalsveien holder ut å ferdes der daglig. 

 

Hold ekstra godt tak i rattet og tren slalåmkjøring når de nærmer deg Losbrua.

Det er en grunn for at leveranser til Rundmyra avfallsstasjoner legger igjen deler av lasten før de kommer seg til avfallsstasjonen.

Det er valg til høsten. Meldal Grendalag utfordrer de politiske partier og politikere om de vil ta tak i problemene som beskrevet ovenfor, og det SNAREST.

 

Meldal Grendalag / For styret, Eindride Einum, leder.

Annonser


Medlemmer