71 nye biler levert til kommunen: - Et viktig arbeidsverktøy for tjenestene våre

63 av de 71 bilene skal benyttes av helse- og omsorgstjenestene i Orkland kommune, deriblant hjemmetjenesten. Foto: Simon Ramberghaug


I forrige uke overleverte Nardo Bil 71 nye Volvo EX30 til Orkland kommune. De nye kjøretøyene er nok et løft for en grønnere, tryggere og mer moderne bilpark.


26.09.2025 - Rita Smedplass
Kategori: Orkland kommune, Helse

De aller fleste bilene, totalt 63 av dem, skal brukes av helse- og omsorgstjenestene i kommunen – som hjemmetjenesten, sykehjem og psykisk helse og miljøarbeid.

– De resterende bilene inngår i en felles bilpark som alle tjenester i kommunen kan benytte seg av, forteller Erling Bjørkli, bilansvarlig i Orkland kommune.

Leasingavtale

Kommunens rammeavtale for kommunale kjøretøy utløp i starten av 2025. Det ble derfor satt i gang en anbudsprosess, hvor totalt fem leverandører leverte tilbud på personbil. Til slutt var det Ayvens, tidligere Leaseplan, som kom best ut.

– Nardo Bil selger bilene til Ayvens, som igjen leaser (leier) disse til kommunen. Det er både økonomisk gunstig, og sikrer forutsigbarhet for oss som har mange biler i drift, forklarer Bjørkli.

Foto: Simon Ramberghaug

– For Hyundai Ioniq, som vi har hatt fram til nå, har prisene vært svært fordelaktige, og selv med en liten økning for de nye Volvo EX30 – i underkant av 1 000 kroner mer i måneden – regnes dette fortsatt som en god avtale. Leasingavtalene inkluderer 20 000 km årlig, service, dekkslitasje og bilhjelp ved behov, utdyper han.

Grundige vurderinger

Avtalen med Ayvens gjelder i fire år.

Det er gjort grundige vurderinger i forkant av anbudsprosessen for å kartlegge behov for kjøretøy i de kommunale tjenestene.

– Vi har blant annet lagt til grunn erfaringer fra de fire siste årene, tilbakemeldinger fra ansatte og rapporter for utnyttelsesgrad fra CarAdmin, som er kommunens oppfølgingssystem for kjøretøy. Det har vært en omfattende prosess som vi mener har gitt oss et godt grunnlag for antall og fordeling av bilene, sier Bjørkli.

Besparelse

Kommunen har siden 2020 gradvis gått over til elbiler. Dette har allerede gitt betydelige besparelser, forteller Bjørkli.

– Hjemmetjenesten brukte tidligere rundt 120 000 kroner i året på drivstoff. Med overgang til elbiler er denne kostnaden nærmest fjernet.

Hybridbiler som har vært i bruk, byttes nå også ut. Tidligere har disse hatt en samlet drivstoffkostnad på rundt 22 000 kroner i året.

Elbilene har i stedet en strømkostnad på om lag 2 000 kroner per bil per år, avhengig av strømpris. For 71 biler betyr det totalt cirka 142 000 kroner – mot over en million kroner i året dersom vi hadde hatt fossile biler.

Erfaringene viser også at driftsstans på elbilene har vært svært få, og kommunen vurderer risikoen som lavere enn med tradisjonelle biler.

Ulike behov

For å dekke forskjellige behov er det også bestilt større biler:

  • 5 Ford Explorer – med mer plass i baksetet, tilpasset enkelte lokasjoner
  • 5 Ford E-Transit 8-setere – plassert på steder hvor samkjøring er aktuelt, blant annet Litjgårdsveien, Klokkarhaugen, Orkdal helsetun og integreringstjenesten. Én av disse er også plassert ved rådhuset for å legge til rette for samkjøring blant ansatte.

– Bilene er viktige arbeidsverktøy for tjenestene våre. Anskaffelsen er resultat av en omfattende prosess der kommunen har vurdert behov, miljøhensyn og økonomi samlet. Målet er å sikre at tjenestene har de bilene de trenger for å gi gode tjenester til innbyggerne – samtidig som kostnader og klimaavtrykk holdes nede, sier Bjørkli.

 

Ina Marie Holseth Orkland kommune

Sist oppdatert 25. september 2025

 

Red:RS

Annonser


Medlemmer