Det nye Orkla Industrimuseum vokser fram

Slik er det meningen at området med det nye museet skal se ut. Arkitekt er Nils Marius Askim ved arkitektkontoret Askim/Lantto.

På nyåret 2022 flytter alle ansatte ved Orkla Industrimuseum ut av kontorene sine og inn i splitter nye kontorlokaler. - Hvis alt går etter planen åpner vi hele det nye Orkla Industrimuseum neste sommer.


26.03.2021 - Anne Mari Svinsaas
Kategori: Kulturhistorie, Industrihistorie, Orkla

Det sier museumsdirektør Torbjørn Lefstad. Akkurat nå er byggeprosessen inne i en veldig travel periode, og Lefstad synes han ikke rekker så mye annet enn å være i møter med ulike involverte parter. Det være seg departement, fylkeskommune, kommune, styret i Stiftelsen Orkla Industrimuseum, MIST og ikke minst hovedentreprenør.

-        Ja, det går nesten i ett, men nå ser vi enden på denne lange prosessen som har gått fra å være ønsker og behov, via planprosess, arkitektkonkurranse, finansiering, samarbeid med arkitekter, diskusjoner med ansatte og fram dit vi er i dag når vi ser konturene av det framtidige museet, sier Torbjørn Lefstad (66).

Orkla Indmus web

Entreprenøren HENT har et web-kamera plassert på taket av vognhallen. Her ser en hvor langt arbeidet er kommet til påske 2021.

Bygg A, B, C og eksisterende bygg

Det framtidige Orkla Industrimuseum vil bestå av fire bygg i tillegg til de gamle togstallene helt nord på stasjonstomta. Det eksisterende museet, som i dag består av den gamle Fraktgodsen, fastutstillinger, kontor, møte-/visningsrom, butikk og toghall, blir stort sett publikumsområde. Unntatt er arkivrom i kjelleren. Renoveringen starter i januar.

Orkla Indmus 6

Verkstedhallene som utgjør bygg A, det nordligste nybygget.

Det nordligste av nybyggene er bygg A. Dette blir store verkstedhaller der tog kan kjøres inn og der eksempelvis lokomotivmotorer løftes ut av toget med traverskran og flyttes. Her blir det også finverksted og vaskehall. Andre etasje (en mesanin) blir kontorlokaler for ansatte.

Orkla Indmus 8

2. etasje i bygg A: Innvendig mesanin med utsikt utover verkstedene. Til venstre kommer de ansattes kontorer.

-        Bygg A får en mønehøyde på litt over 10 meter, men siden bygget er plassert mye lavere i terrenget enn eksisterende bygg, vil ikke høyden bli så dominerende, mener Torbjørn Lefstad.

Orkla Indmus 7

Den gamle trafoen er beholdt og utgjør overgangen mellom bygg A og B. På noen bilder er det tegnet inn en glassovergang der publikum skal krysse sporet, men det er denne varianten som blir den endelige.

I bygg B blir hele underetasjen magasin, og andre etasje skal inneholde spiserom, møterom, kjøkken og arkiv. Mellom det eksisterende bygget og bygg A blir det en gangvei over jernbanesporet slik at publikum kan komme inn og opp på mesaninen for å se ut i verkstedet.

Bygg C (ved veien mot sør) blir i sin helhet en oppbevaringshall for materiell slik at alt kommer under tak i vinterhalvåret.

Orkla Indmus 1

Bygget begynner å ta form. Trafoen ser ut til å trives i sitt nye selskap.

Finansieringen er tredelt

Museets folk har jobbet bredt i arbeidet med å finansiere den enorme satsingen på Løkken. Et prosjekt til godt over 100 millioner kroner skaffer man ikke penger til over natta. Helt siden prosjektet var en idé, og en idé som ble til en plan – det vil si i mange år – har arbeidet mot finansierings-kilder pågått. Stat, fylke og kommune samt lokalt næringsliv.  – Den dagen vi fikk tilsagn på en tredel av byggesummen fra kulturdepartementet, visste vi at mye var gjort. Det er nemlig slik at både fylkeskommune og kommune ønsker å ha staten med på spleiselaget før de bevilger så store beløp. Orkland kommune har bevilget 20 millioner kroner. En enorm sum, konkluderer Lefstad.

Ennå mangler 10 millioner av byggesummen, men dette beløpet er han trygg på at de skal få på plass litt etter litt. Sluttsummen vil ligge på om lag 105 millioner.

Orkla Indmus Lefstad

Mye arbeid, mange planer, mange meninger. Dette har utgjort store deler av Torbjørn Lefstads jobb de siste årene.

Spennende framtid

Orkla Industrimuseum har 13 ansatte. I løpet av sommeren slutter en museumspedagog seg til staben. I tillegg er Rindal Skimuseum nå en del av Orkla Industrimuseum, og leder for Rindals-avdelingen er også ansatt her, så 15 ansatte vil drive museet i overskuelig framtid.

-        Lokale politikere og regionale politikere, lokalt næringsliv og administrasjonen både i kommunen og fylkeskommunen har vært til stor hjelp i en lang og komplisert prosess. Tomta fikk vi av Salvesen & Thams, og bare det er jo storveies. Nå blir det et fantastisk nytt museum her på Løkken som vil speile industrihistorie både fra Meldal, Orkdal, Rindal og regionen rundt oss. Museet går ei spennende framtid i møte, tror direktør ved Orkla Industrimuseum, Torbjørn Lefstad.

Orkla Indmus 9

Sånn er det nye inngangspartiet tenkt.

Annonser


Medlemmer