Erfaringer etter Amy: – Pårørende må ta et større ansvar
Bitte Ovesen Selnes med brosjyren som er beregnet på hjmmeboende tjenestemottakere i Orkland. Caroline Hansen holder brosjyren som alle husstander i Norge fikk tilsendt fra DSB i fjor. Foto: Steinar Broholm Larsen/Orkland kommune
Hjemmetjenesten ønsker at folk skal føle seg trygge, også når lyset går og vannet blir borte. Nå deler de ut informasjon om egenberedskap.
29.10.2025
Kategori: Orkland kommune, vær, Sikkerhet
Da ekstremværet Amy herjet tidligere i oktober, ble mange i Orkland uten strøm og mobildekning.
Hjemmetjenesten opplevde hvordan det påvirket både ansatte og brukere, og hvor viktig det er å være forberedt. Nå får alle hjemmeboende som mottar tjenester i Orkland en kortfattet brosjyre om egenberedskap, med enkle råd for å skape trygghet i hverdagen.
Den anbefaler de også pårørende til å lese og hjelpe de eldre med å forberede seg til neste uvær.
Her kan du lese mer om egenberedskapLenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Erfaringer fra ekstremværet Amy
– Amy viste oss hvor fort hverdagen kan bli vanskelig når strøm og kommunikasjon faller bort, sier helsefagarbeider Bitte Ovesen Selnes, som jobber i hjemmetjenesten i Lensvik. Hun forteller at både ansatte og brukere merket hvor avhengige vi er av at alt fungerer som normalt.
– Når trygghetsalarmer og telefoner ikke virker, må vi tenke annerledes. Da blir det ekstra viktig at folk vet litt om hva de kan gjøre selv, sier Caroline Hansen. Hun er kollega av Selnes og var også på vakt under uværet.
– Vi opplevde at mange var lite forberedt da både strøm og nett forsvant, sier hun. Flere ble usikre på hva de kunne gjøre, og hvem de kunne kontakte. Det har vært en viktig erfaring for oss alle.
Begge understreker at brosjyren ikke er ment å skremme – men å gi trygghet og kunnskap.
Husker du Amy?Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Enkle råd som gjør en stor forskjell
Brosjyren handler om små tiltak som kan bety mye. Bare det å ha en lommelykt tilgjengelig, noen ekstra batterier, litt vann og mat – og ikke minst en beredskapsvenn.
– En beredskapsvenn kan være en nabo, slektning eller venn som bor i nærheten og som ser til deg hvis strømmen går, forklarer Bitte. Et lite besøk eller en telefon kan bety mye for tryggheten, både for brukerne våre og oss som jobber i tjenesten.
Er du forberedt?Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Samarbeid og omsorg i nærmiljøet
Hjemmetjenesten oppfordrer både pårørende og naboer til å tenke gjennom hvordan de kan bidra dersom en krise oppstår.
– Vi ser hvor viktig det er at folk bryr seg om hverandre, sier Caroline. Mange av brukerne våre bor alene, og da er det fint om noen stikker innom, spør hvordan det går eller hjelper til med praktiske oppgaver.
Kommunen prioriterer de mest utsatte
Når uværet herjer eller andre kriser oppstår, må kommunen alltid prioritere de mest sårbare innbyggerne.
– Vi må bruke ressursene der behovet er størst, sier Bitte. Derfor er det viktig at alle som kan ta vare på seg selv, faktisk gjør det – og at vi hjelper hverandre i nabolaget.
Caroline legger til at egenberedskap handler om mer enn å klare seg selv. Det handler også om å bidra – å se til naboen, hjelpe en venn eller bare bry seg litt ekstra.
Trygghet i fellesskap
Orkland kommune ønsker at brosjyren skal inspirere både brukere og pårørende til å ta små, konkrete grep som gjør hverdagen tryggere.
– Målet er at folk skal føle seg litt mer forberedt – og litt mindre bekymret. Hvis alle gjør litt, blir det mye trygghet til sammen, avslutter Bitte Ovesen Selnes.
av Steinar Broholm Larsen
Sist oppdatert 28. oktober 2025 Orkland kommune.
Red:RS