Fjerner forurensning langs Thamshavnbanen

 

Langs Thamshavnbanen har reisende i mange år kunne se blant annet store berg med gamle sviller som ligger flere steder langs traseen.


20.11.2019 - Rita Smedplass
Kategori: Næringsliv, Pressemelding

I mange år har Orkla Industrimuseum levert inn to til tre lass i året, men lagrene fylles igjen ettersom svillene skiftes ut. I høst har Museene i Sør-Trøndelag, avdeling Orkla Industrimuseum tatt et krafttak for å bli kvitt en større del av miljøproblemet

 

Sviller2Det blir mange sviller etter hvert. Her ligger svillene klar for avhenting på Solbu

Svillene, trevirket som skinnene er festet til, er på museumsjernbanen impregnert med kreosot. I perioden de gamle svillene ble lagt var kreosot det beste stoffet for å impregnere trevirke som skulle ligge ute i vær og vind. Når svillene nå skiftes ut er det lite kreosot igjen, men de må likevel behandles som spesialavfall. - Det er snakk om sviller som har ligget lenge og innholdet av kreosot er vel utvannet etter mange år, sier museumsdirektør Torbjørn Lefstad ved Orkla Industrimuseum. – Likevel er det greit å få det bort nå.

De gamle svillene må behandles som spesialavfall på grunn av at de inneholder kreosot og Orkla Industrimuseum sender svillene til Solør bioenergi for destruksjon. Hvert lass er på 25-30 tonn og med et par lass i året minker ikke mengden særlig mye. Derfor har museet i høst bestemt seg for å intensivere innsatsen og har satt av penger til å sende i alt 9 lass i år.

- Hvert tonn koster ca 1.000 kroner og destruere, og i tillegg kommer transport, sier Torbjørn Lefstad. 

Lefstad2

Museumsdirektør Torbjørn Lefstad

Museene i Sør-Trøndelag har satt av i alt 250.000 i år for å redusere mengden av gamle sviller langs banen. I tillegg til å få bort forurensningskildene blir det også visuelt bedre for publikum langs Thamshavnbanen.

På grunn av fredningen av Thamshavnbanen kan nye sviller som legges inn inneholde kreosot, men det er en mer miljøvennlig blanding som benyttes i impregneringen i dag. Likevel vil det på partier med nye sviller lukte kreosot på solrike dager, men mange av de mest skadelige stoffene er borte.

Miljødirektoratet anbefaler å ikke ha hudkontakt med kreosot og vedlikeholdsarbeiderne ved Thamshavnbanen bruker klær og utstyr som er tilpasset når svillene skiftes ut. Det skal heller ikke være noe problem at publikum blir utsatt for kontakt med nye sviller ettersom det ifølge jernbaneloven er forbudt for uvedkommende og ferdes i traseen.

Ønsker du nærmere informasjon er det bare å ta kontakt med Torbjørn Lefstad.

Tekst og bilder: Orkla Industrimuseum (medlemmer hos meldal.no)

 

Red:RS

Annonser


Medlemmer