Innlegg om Klinglien i Stortingsdebatten

Torsdag ble Nasjonal Transportplan debattert i Stortinget. Stortingsrepresentant Arne L. Haugen hadde også innlegg i debatten og han tok bl.a. opp utbedring av Klingliene.

 ”Dette skulle det vært sagt mer om, men 3 min. er ikke lang tid” uttaler han til meldal.no.


11.06.2009 - Magne Vullum

Hele debattinnlegget kan du lese nedenfor:


Jeg er enig med det rødgrønne flertallet Transportkomiteen i at det er en svært ambisiøs Nasjonal transportplan for de neste 10 åra. En økning på
45 pst. i forhold til tidligere plan må være bra.

Og så får vi ferdigstilt E 39 Høgkjølen – Harangen.  Heldigvis! At denne parsellen ble stående igjen, når en først var i gang med et større utbyggingsprosjekt i området, har vært tungt å svelge og komplett umulig å forstå og akseptere for befolkningen i regionen.

Da jeg var ordfører i Meldal, arbeidet jeg aktivt for å få til utbedring av en kort, men meget trafikkfarlig og ulykkesbefengt veistrekning, rv.700 Klingliene i Orkdal kommune på grensa mot Meldal. Dette er et svært viktig prosjekt, særlig for industrien på Løkken Verk. Bl.a. er det slik at militær ammunisjon og klasevåpen fra mange land i verden transporteres etter denne svingete bratte vegen, før de blir destruert under miljømessig optimale forhold i Løkkengruva.

Prosjektet lå inne i NTP, med oppstart 2009. Jeg håper fylkeskommunen prioriterer dette prosjektet for ei rask realisering, nå når dette blir fylkesvei.

Vi Sør-Trøndere har den oppfatning at vi gjennom lang tid, har fått lite av samferdselsinvesteringene. Men, jeg må si jeg ser lyspunkter i denne NTP’n. For det første at det nå legges opp til en samla opprusting og utbygging av E6 og Rv3 fra Opplands og Hedmarks grense mot Trondheim. Og tilsvarende det grepet som tas i forhold til Trønderbanen. Det samordnende grepet begge fylkeskommunene har tatt initiativ til, om et forsøk med samordna planlegging, finansiering og utbygging av veg og bane, inkludert en samlet styrking av kollektivtilbudet, er virkelig både nyskapende og framtidsretta. Dette er flotte initiativ som jeg registrerer at Regjering og det rødgrønne flertallet i komiteen nå griper tak i. Elektrifisering av Meråkerbanen er også et viktig prosjekt der det er et stort engasjement fra  svensk/finnsk side. Jeg har videre merket meg den nye låneordninga som stilles til disposisjon for fylkeskommunene, og som bidrar til at det skal være mulig å få til et mer helhetlig grep om samferdselsinvesteringene. I tillegg til mer penger direkte gir dette nye og bedre muligheter.

Jeg har merket meg at NSB i løpet av noen år må ta stilling til nytt materiell som skal erstatte dagens dieseltog på Trønderbanen. Det haster derfor svært med å komme i gang med elektrifisering av Trønderbanen, noe som gir miljømessige gevinster, vesentlige reisetidsbesparelser, økt attraktivitet for jernbanen. Vi må ikke havne i den fella at Trønderbanen må ta til takke med gammeldags vognmateriell, og som skyver modernisering ytterligere ut i tid. 

Derfor er mitt budskap at det må settes fortgang i arbeidet med elektrifisering og utbygging av Trønderbanen og Meråkerbanen. Jeg ønsker lykke til.

Arne L Haugen
Stortingsrepresentant AP


Annonser


Medlemmer