Koronapandemien: Orkland kommune får skryt fra egne innbyggere

Nærmere 5000 personer svarte på Orkland kommunes undersøkelse om koronahåndteringen. Foto: Børge Halseth

 

Resultatene fra spørreundersøkelsen viser at orklendingene totalt sett er svært fornøyde med kommunens håndtering av koronapandemien


29.06.2022 - Rita Smedplass
Kategori: Orkland kommune, Corona

 

– Det er gledelig å se at folk stort sett er fornøyde med hvordan Orkland kommune har håndtert koronapandemien. Det har vært en tid preget av rask omstilling i nytt og fremmed terreng for norske kommuner, sier kommunedirektør Ingvill Kvernmo.

Fikk inn 5000 svar

I mars sendte Orkland kommune ut en spørreundersøkelse til alle innbyggere over 16 år, med en rekke spørsmål om hvordan folk har opplevd kommunens håndtering av koronapandemien.

Hensikten var å få kunnskap om hvordan kommunen kan bli bedre i andre krevende situasjoner som måtte oppstå i framtida.

I underkant av 5000 personer svarte på undersøkelsen.

I undersøkelsen ble innbyggerne bedt om å rangere sin opplevelse med kommunens håndtering av pandemien på en skala fra én til ti. Resultatet viser at innbyggerne er svært fornøyde med kommunens koronahåndtering totalt sett.

Foretrukne informasjonskilde

Her er noen av svarene som orklendingene ga i undersøkelsen:

  • På spørsmål om hvor stor tillit innbyggerne har hatt til kommunens håndtering av pandemien, har respondentene i gjennomsnitt gitt en score på nesten 9
  • På spørsmål om hvor fornøyde innbyggerne er med gjennomføringa av vaksinering i kommunen, har respondentene i gjennomsnitt gitt en score på over 9
  • 19,6 prosent har svart at de er «svært fornøyde» med smitteoppfølging
  • 38,3 prosent har svart de er «svært fornøyde» med koronatesting
  • 66,7 prosent har svart at kommunens hjemmeside har vært deres foretrukne kilde til informasjon om koronapandemien

Førstelinje

– Som kommunedirektør er det godt å vite at innbyggerne har tillit til kommunen sin, både som informasjonskilde og som førstelinje i håndteringen av pandemien. Tillit er vesentlig når vi står overfor en krise, sier Kvernmo.

Hun legger til at koronapandemien har krevd store ressurser, og at de ansatte i kommunen fortjener ros for innsatsen som er lagt ned.  

Selv om kommunedirektøren trygt kan slå fast at Orkland har gjort mye riktig under pandemien, har undersøkelsen også avdekket flere forbedringspunkter. I undersøkelsen har det kommet inn innspill knyttet til varierende testkapasitet i tidlige faser av pandemien og organisering av koronatelefonen.

– Dette er tilbakemeldinger som vi tar med oss videre i vårt evalueringsarbeid. Målet er at vi som kommune skal være så godt rustet som mulig dersom lignende situasjoner skulle oppstå i framtida, sier Kvernmo.

– Pandemier kan ramme oss igjen, og da sitter vi med mye verdifull kompetanse etter disse to årene, sier hun.


 

Skrevet av Ina Marie Holseth

Publisert 29. juni 2022

 

Red:RS

Annonser


Medlemmer