Kulturminne i bruk

Thamshavnbanen ble bygd for å frakte malm fra gruvene på Løkken Verk, hvor det ble tatt ut kobberholdig svovelkis. I 1908 ble den åpnet av Hans Majestet Kong Haakon, og kongen og ministeren ble den gang hentet ved Bårdshaug stasjon med hest og vogn. Derfra ble de kjørt ned til Bårdshaug Herregård for å starte feiringen. Lørdag ble historien gjenskapt.
12.06.2008 -
Kategori: Arkiv
Togturen startet på Løkken Verk med celebre gjester og blankpolerte vogner. Flere av gjestene hadde tatt anmodningen om å kle seg i datidens klesdrakt, og dette ga en ekstra fin ramme rundt feiringen. Det ble en stans på Svorkmo stasjon, slik at ytterligere flere passasjerer gikk om bord. Toget fortsatte ned til Bårdshaug, hvor det var hageselskap ved Bårdshaug Herregård.
Der innledet ordfører Gunnar Lysholm med at kommunestyrets vedtak om godt vær beviselig var iverksatt. Så ble vi tatt med tilbake i tid, til 1897, hvor Christian Thams (Edvard Øyangen) hadde besøk av Christian Salvesen (Torstein Andersen), for å overbevise investoren om at hestens tid var forbi. Salvesen ble imponert over Thams sine visjoner, men ytret også noe skepsis. At et malmtog skulle ha stasjoner var ikke lett å forstå, men Thams var så godt forberedt at Salvesen lot seg imponere stort. ”Pågangsmotet ditt pirrer en gammel mann,” uttrykte Salvesen til planene om å bygge en privatfinansiert jernbane. Å lansere elektrisk drift i 1897 syntes å være vel optimistisk, men Thams hadde også svar på det. Skjennaldfossen sto klar for utbygging, og den kunne gi nok kraft til å drive hele jernbanen, fortalte en glødende engasjert Thams. En overbevist Chr, Salvesen signerte ”andragende”, og det var bare å vente på konsesjon fra Staten.
Fylkesordfører Tore Sandvik roste ikke bare gründerne, men hele folket i dalføret.
Dermed gikk turen tilbake til Svorkmo, hvor åpninga fra 1908 ble gjenskapt i et tidsbilde. Vi fikk gjenoppleve talen som Thams holdt i 1908 og gratulasjoner fra selveste kong Haakon VII. Ordfører Hongslo avsluttet sitt innlegg med 3 x 3 hurra for kongen. På Svorkmo ble det holdt gratulasjonstaler fra kulturminister Trond Giske og museumsbestyrer Bjørn Tokle. Det var fokusen på hva Orkla Industrimuseum og Thamshavnbanen hadde utrettet for å bevare verdens eldste vekselstrømsdrevne jernbane i drift. Til dette arbeidet hadde de fått midler fra jernbaneverket og Orkla. Konsernsjef i Orkla Dag Opedal forsikret at Orkla ville støtte Thamshavnbanen også i framtida. Regionsdirektør i Jernbaneverket Anne Skolmli roste kulturminner som er i bruk, og hadde med seg bokgave til jubilanten.
Løkken musikkorps framførte bl. a. Thamshavnbanens egen marsj, skrevet av Hallvard Morken i forbindelse med gjenåpningen i 1984. Fra rallarbandet bestående av Ronny Kjøsen, Thomas Lomundal, Gaute Iversen, og Øyvind Smidt, fikk vi høre den rivende låten ”Tur med Thamshavnbanen”, som Ronny hadde komponert.
Celebre gjester ved jubileet
Kongelig besøk i 1908
Jernbaneovergang ved Fannrem
Christian Thams (t.v.) og Christian Salvesen i 1897