Leserinnlegg om skuterkjøring

 

Refleksjoner omkring fornøyelseskjøring med motorkjøretøy.

Som ”bygdetulling” har jeg lyst til å reflektere høyt over restriksjoner for bruk av snøskuter.  En viss regulering er bra. Det skal finnes områder hvor folk som vil ha stillhet får lov å tilfredsstille sine ønsker. Men at miljøhensyn skal veie så tungt at motorinteresserte ikke skal få kjøre snøskuter i oppmerkede løyper og på privat innmark, er for meg meget vanskelig å forstå.

Leserinnlegg av Mona Austvik


10.04.2008 - Marit Mjøen
Kategori: Leserinnlegg

Foto: Mona AustvikNoen hevder at det er forkastelig å kjøre bare for fornøyelsens skyld. Det er etter mitt syn to argumenter som holder vann her. Det ene er støy, og det andre er CO2.

(Noen bruker hensynet til viltet som argument, men vi som lever tett på viltet, vet at det som forstyrrer viltet er ”nikkersgjengere”, fotografer og kikkertbrukere, altså de som oppfører seg som snikende jegere og rovdyr! Motorkjøretøy passerer viltet uten at det leer på seg, noen hever knapt hodet. Årsaken er at viltet da har god kontroll på lyd og lukt.)

Tilbake til CO2, som etter mitt skjønn er det verste her. Hvis vi i bygdekommuner som kjører på innmark, altså for fornøyelsens skyld, heller skal ta bilen til fornøyelser blir CO2 utslippet verre. Her kjørte vi, en periode, to kvelder i uka fire mil en vei til fotballtrening, det blir 16 mil i bil for uka for 2t fritidsaktivitet. Skal vi til byen på kino, blir det sju mil en vei. Til Orkanger på bowling, tre mil en vei… Dette er realiteten for bygdeungdommen, noen timer i uka på snøskuter vil gi mindre utslipp enn kjøring til andre aktiviteter. I tillegg spares vi for svevestøv…Foto: Mona Austrvik

Da sitter vi igjen med støyen.  Og ved regulering til bestemte områder, får alle en tur for fornøyelsens skyld, om du vil gå på ski i stillhet, eller kjøre en tur på snøskuter.

Bruk av durende motorframkomstmiddel for fornøyelsens skyld er forresten så mangt. For eksempel ”sightseeing” med bil, ”harryturer”, kjøring med fritidsbåt, charterturer til sydlige strøk og snøskuterkjøring.

Snøskuteren er i alle fall ikke den verste forurenseren her! Men den er mest brukt av den lettest angripelige brukergruppen; et mindretall fra bygda.

Oppsummert virker det som om setningen i første avnitt i DNs forslag, siterer: ”DN tilrår fortsatt prinsippet om å begrense motorferdselen til formål som har allment akseptert nytteverdi.” , at DN er ute etter å tilfredsstille miljøkrav fra enkeltgrupper for å ha fine referanser på papiret, mer enn og virkelig tenke miljø.

For: Miljøgevinsten ville vært større med bl.a. å forby bruk av fritidsbåt med motor, de er det mange flere av, og har minst like store utslipp, og støyer like mye. Og sjøfolket har like godt av å bruke kroppen bak seil eller årer, som fjellfolket har av å gå på ski. (Uten at jeg sier det burde forbys)

(Argumenter som ulovlig kjøring holder dårlig, for i Norge er det ulovlig med felles avstraffelser.  Det blir en stor jobb å stoppe alt, i alle de settinger hvor ulovligheter forekommer!)

Skal tro om karen på bildene kunne tenkt seg spor i skogen også? Til og med ulven som vandret forbi her for få år tilbake likte skutertraseene…

Annonser


Medlemmer