Motorbanen i Fagerlia klar i løpet av høsten

Leder i NMK Orkla Jan I. Fridtjofsen og Torbjørn Sanden i firmaet Drugudal & Sanden i Rennebu ser utover området som i løpet av høsten skal bli Arena Wallenberg, en storsatsing for motorsporten i distriktet. - Jeg har jobbet for dette i to år. Nå ser jeg at vi vil lykkes. Og det takket være mange gode samarbeidspartnere, sier Fridtjofsen.
Jan I. Fridtjofsen og Torbjørn Sanden. Foto: Marit Mjøen
26.02.2008 - Marit Mjøen
Entusiastene har ikke bare hatt positive tilbakemeldinger, og det er ikke å stikke under en stol at det er lokale motstrandere mot baneanlegget. Fridtjofsen er imidlertid overbevist om at når anlegget er ferdig, så vil motstanderne også se det positive med satsinga.
Det er mange år siden den spede starten på motorsport i Meldal. Og faktisk foregikk motorkonkurransene et steinkast bortenfor den nye banen i Fagerlia. Allerede i 1936 ble NMK Orkla etablert og en av gründerne var John Svinsås fra Løkken Verk. Etter flere midlertidige baneanlegg på Orkanger, ble Skjøtskift-banen etablert på 1970-tallet. For 2-3 år siden måtte denn banen stenge og NMK Orkla måtte på arealjakt igjen.
- Vi ble temmelig glad da Salvesen & Thams fikk godkjent dette området i Fagerlia for utbygging av motorbane. Det har vrt mye planlegging og vi har søkt om anleggsmidler. Heldigvis for oss motorinteresserte har vi hatt mange gode støttespillere. Salvesen & Thams har ikke bare leid oss området for en symbolsk leiepris. Selskapet har også gitt oss verdifull stein og grus som vi skal bruke under toppdekke på banene. Drugli Maskin, Drugudal & Sanden og Meldal kommune gjennom bistand ved søknad om tippemidler er også viktige støttespillere, sier Fridtjofsen.
Han sier de gode hjelperne bidrar til å øke dugnadsinnsatsen fra entusiastene i NMK Orkla. Medlemstallet øker, og de opplever at arbeidet med banen har vært god for rekrutteringa. Fridtjofsen sier at det er svært hyggelig at mange ungdommer gir tilbakemelding om at endelig komer et motorsporttilbud til kommunen.
Arena Wallenberg vil omfatte arealer til flere ulike baneløp. Her blir det motocross, rallycross, mini- og juniorbane. Og det kan kjøres med både MC og firhjulinger. Det er planlagt god plass til publikum opp i et naturlig amfi med utsikt over hele banen. Byggetrinn 2 blir nytt klubbhus. Tegningene er klare!