Nysgjerrigrommet

06.11.2010 - Aud Inger Kalseth
Fredag 5. November åpnet 4.klassingene sitt nysgjerrigrom for mange interesserte. Skolesjef Eindride Einum fikk klippe snora og si noen ord til elever, lærere og foresatte. Det var mange både foreldre og besteforeldre som hadde tatt seg tid til å komme på besøk for å finne ut hva dette nysgjerrigrommet var for noe. Elevene hadde nemlig vært svært hemmelighetsfulle på forhånd, så det var bare egnet til å øke nysgjerrigheten, det som var lekket ut.
Skolesjef Eindride Einum.
I 6 uker har 4.klassingene (og de er bare 9 år, husk det!) arbeidet på et prosjekt om planetene. Alle de 23 elevene hadde valgt seg en planet de skulle lære og skrive om. I utgangspunktet var det et prosjekt som inneholdt fagene naturfag og norsk, men også forming og musikk ble en del av det hele. De har brukt både biblioteket og internett for å finne stoff, i tillegg til at læreren har fungert som veileder. Resultatet er imponerende og prikken over i-en var de individuelle navnekortene representert ved Martin og Mats sine.
Meldal kommune legger stor vekt på veiledet skriving og lesing. Grefstad skole har arbeidet lenge med veiledet lesing og nå er de i full gang med veiledet skriving. Det går ut på at først er det læreren som “modellerer” og lager et tankekart. Hun tenker høyt mens hun modellerer og skriver ned nøkkelord. Så lager hun setninger med nøkkelordene som hun leser høyt mens hun skriver dem på tavla, slik at elevene ser og forstår hvordan det gjøres. Etter hvert får elevene delta i prosessen, og når de har laget en historie sammen med læreren, får elevene lage sine egne tankekart, skrive ned nøkkelord og lage en historie på egen hånd. Lærer Solveig Danielsen liker denne læringsformen og mener bestemt at den er god både for flinke og svakere elever, for det er en måte å mestre på for alle på sitt nivå. Da elevene var ferdig med dette prosjektet, kopierte de alt, sammen med noen svært spesielle navnekort og hengte det opp på veggene. I taket hang alle planetene i flere utgaver, et flott formingsprosjekt. Det var tydelig at både elever og lærere var stolte over resultatet, og det var trivelig å snakke med engasjerte lærere som Solveig Danielsen, Marit Dalsegg Tokle og rektor Steinar Bjørndal. Gratulerer, det var flott gjennomført av alle sammen.
Ragnhild Borchsenius og rektor Steinar Bjørndal ved kakebordet som foreldrene hadde sørget for.
Det ble ikke plass i nysgjerrighetsrommet til alle som var kommet på besøk.