Omfattende vedlikehold på Thamshavnbanen

Orkla Industrimuseum har mottatt eksterne tilskudd på til sammen 5,9 millioner kroner i år til vedlikehold av Thamshavnbanen. Pengene kommer fra Jernbaneverket, Salvesen & Thams og Orkla ASA. I tillegg ligger det 0,5 mill på avdelingens driftsbudsjett.
22.03.2010 - Frode Langeng
Orkla Industrimuseum har laget en fireårsplan for vedlikeholdet av jernbanen. De eksterne bidragsyterne, som også bidro med penger i perioden 2006 – 2009, er innstilt på å opprettholde tilskuddene for hele perioden. Dette betyr at banen kan bli tilført ca 24 eksterne millioner kroner for fireårsperioden. Når denne fireårsperioden er slutt vil nær 90 % av svillene på banen være skiftet ut. I tillegg vil banen ha fått tilført ny pukk, og store deler av sporet er justert og pakket. Bruene vil være renovert, og arbeidet med å renovere kontaktledningsanlegget vil være påbegynt. Det meste av banens infrastruktur vil da være i svært bra stand.
Stiftelsen Orkla Industrimuseum og MiST har for øvrig blitt enige om innkjøp av nytt vedlikeholdskjøretøy for banen. Det består av en skinnetraktor med kran, samt en tilhenger med lift. Maskinen koster ca 9 millioner kroner, og finansieres bla. a ved at stiftelsen tar opp lån. Lånet skal de fire første årene betjenes over avdelingens banevedlikeholdsbudsjett. Det er stiftelsen som kjøper maskinen, som skal leies ut til MiST. Maskinen bygges i Italia og blir levert i april 2011.
Stiftelsen Orkla Industrimuseum og MiST har for øvrig blitt enige om innkjøp av nytt vedlikeholdskjøretøy for banen. Det består av en skinnetraktor med kran, samt en tilhenger med lift. Maskinen koster ca 9 millioner kroner, og finansieres bla. a ved at stiftelsen tar opp lån. Lånet skal de fire første årene betjenes over avdelingens banevedlikeholdsbudsjett. Det er stiftelsen som kjøper maskinen, som skal leies ut til MiST. Maskinen bygges i Italia og blir levert i april 2011.