LESERINNLEGG: Orkdalspakken

Orkdalspakken er et prosjekt som har som formål å sikre tryggere og mer effektive veier i regionen. Prosjektet sikrer en oppgradert veistandard, noe som kan forhindre trafikkulykker og gjøre fremkommeligheten bedre.
09.03.2025
Kategori: Leserinnlegg, Lag og foreninger
Vi har allikevel noen bekymringer rundt prosjektet, da oppgradering av veinettet vil måtte finansieres av de lokale innbyggerne gjennom bompenger.
I de foreslåtte planene er bomstasjonene tegnet inn på kommunegrensene, men også internt i kommunen. Dette betyr i praksis at innbyggerne er nødt til å betale bompenger for å benytte seg av en del kommunale tjenester. I tillegg er bompenger en usosial skatt, fordi det rammer de som har minst fra før – spesielt de som er i etableringsfasen, med barn som skal kjøres til og fra fritidsaktiviteter.
Vi har i de senere år vært igjennom tunge prosesser med nedlegging av offentlige tjenester i distriktene, og bevaring av lokalsamfunn. Sentralisering og endring i bosetningsmønster for de yngre innbyggerne er framtredende. I en slik kontekst kan innføring av bomstasjoner internt i kommunen få svært negative utslag med en forsterket sentralisering. Nå finnes det eksempler på at bedre veistandard har medført økt tilflytting og vekst i næringslivet på tross av kostnader med bompenger, men risiko for forsterket sentralisering tilsier at det bør gjennomføres en konsekvensutredning før prosjektet behandles politisk. Ikke bare kan etablering av bomstasjoner føre til fraflytting, men det kan også gjøre det mindre attraktivt å etablere nye arbeidsplasser ute i distriktene.
Gjennomfartstrafikk med tyngre kjøretøy synes å oppnå de største fordeler med prosjektet. Det bør legges mer til rette for myke trafikanter, og utarbeides en bedre plan for gang – og sykkelveier. Å få myke trafikanter bort fra vegen vil styrke trafikksikkerheten for disse, og samtidig gjøre kjøring med tunge doninger mer behagelig.
Dersom bompenger skal innføres for å oppgradere veistandarden er det ikke bare nødvendig å diskutere hvor bomstasjonene plasseres, men også hvilke strekninger som inkluderes i prosjektet. Hvis formålet med å utarbeide enkelte strekninger kun er høyere fartsgrense, mener vi at det er unødvendig bruk av ressurser. De midlene som er tilgjengelige bør utelukkende brukes til å oppgradere de trafikkfarlige strekningene på vegnettet. Det er flere strekninger som burde vært inkludert i prosjektet som ikke er nevnt, blant annet strekningen mellom Groven Gartneri og Svorkmo. Her er det direkte farlig å ferdes som myk trafikant.
Det er selvfølgelig ønskelig med trygge og gode veier å kjøre på, og man kan ikke avvise prosjektet før alle detaljer er kjent. Men dette er bekymringer som er knyttet til prosjektet – og som flere av innbyggerne deler, noe som kom tydelig frem da vi arrangerte åpent møte om Orkdalspakken i Kulturhuset på Løkken. Vi håper derfor at det som er diskutert her blir tatt med i vurderingen når prosjektet skal opp til politisk behandling.
Styret
Løkken Arbeiderlag
Red:RS