Rehabilitering er mulig! 

 

En nylig utarbeidet rapport fastslår at det er uproblematisk å rehabilitere skolen på Løkken. Sammen med utbygging av Storås skole har dermed politikerne et reelt alternativt med en to-skolemodell, som utvilsomt er det beste alternativet ut fra økonomi og samfunnsutvikling. 

21.10.2009 -
Kategori: Arkiv

På oppdrag fra Løkken Utvikling, er det Siv. ing Arne Vaslag AS som sammen med takstmann Ingeniør Per R. Evjen har gått gjennom skolen på Løkken, og som også har fremstilt et forslag på hvordan skolen kan rehabiliteres. Men aller viktigst er det kanskje at det er foretatt en full gjennomgang av kjellerne på skolen. Det er fra ulike hold hevdet at tilstanden i kjelleretasjen er så dårlig at hele skolen av den grunn er saneringsklar. Målingene og rapporten fra Evjen sier imidlertid tvert om at tilstanden er særdeles god, der målinger slår fast at det ikke eksisterer fuktproblemer.

Etter at det ble fastslått at rehabilitering er mulig, var oppgaven å tegne et forslag til hvordan skolen kan rehabiliteres slik at det fremstår som en fremtidsrettet skole, med barneskole for Løkken krets og ungdomsskole for hele kommunen, slik MuLb er i dag. Tegningen viser at det foreslås å sette opp et nybygg på 870 kvm. Det totale arealet som vil utgjøre skolen vil da bli på rundt 4 000 kvm. Planløsningene som er utarbeidet, blant annet i samarbeid med kompetente lærerkrefter fra MuLb, viser en løsning som er fremtidsrettet og som vil gi unike flotte arenaer for læring. I de planene vil da heller ikke kjellerne bli benyttet til undervisning. Det er også i rapporten pekt på at den foreslåtte rehabiliteringen vil medføre en vesentlig reduksjon i FDV-kostnadene.

Økonomisk gunstig
Prisen for nybygg og full rehabilitering er på 55 millioner kroner. Kostnaden kan om ønskelig reduseres ved å gå ned i størrelse på nybygget, som er en vesentlig del av totalkostnaden. En slik reduksjon kan gjøres uten at det går utover forholdene for læring. I summen inngår inventar.
Sammen med en foreslått utbygging av Storås skole for rundt 25 millioner, er det dermed fremkommet et reelt alternativ som vil være det klart beste ut fra økonomiske kriterier. Ved å beholde to skoler, oppnår man også å redusere de negative samfunnsmessige konsekvenser en skolenedlegging medfører. Og kanskje viktigst; med to-skolemodellen, vil det ikke bli fjernet mer enn noen få lærerstillinger. Motpolen er at det med bygging av en skole ligger en forutsetning med en reduksjon av 22 årsverk i lærerstaben.

Løkken Utvikling anmoder politikerne i Meldal om å vurdere to-skolemodellen nok en gang. Konsekvensene av å bygge en ny flott skole, vil kunne bli dramatiske med kutt i andre sektorer allerede om få år.

Løkken Utvikling
Endre Storholt

 

Annonser


Medlemmer