Svindlere utgir seg for å være ansatte i Orkla Sparebank

Banken advarer nå mot kriminelle som utgir seg for å være fra banken. - Ikke oppgi sensitiv informasjon, sier Torgeir Fagerli, som er sikkerhetsansvarlig i Orkla Sparebank
07.04.2022 - Rita Smedplass
Kategori: Pressemelding
Med metoden som kalles «Spoofing» tar svindlere i bruk ansattes kontaktinformasjon for å lure til seg store pengebeløp. Banken kan nå melde om at de har mottatt henvendelser fra kunder som har blitt utsatt for svindlet.
- De har blitt oppringt fra bankens nummer, med oppfordring om å logge seg på nettbanken og oppgi sensitiv informasjon, sier Fagerli.
Nå ønsker Orkla Sparebank å advare mot kriminelle som utgir seg for å være ansatte i banken.
- Dette ser vi svært alvorlig på, sier Fagerli. - Det er en tillit mellom kunder og banken, og denne tilliten blir nå forsøkt grovt utnyttet.
Fagerli påpeker viktigheten av å være på vakt, og peker spesielt på det å oppgi sensitiv informasjon på telefon eller e-post.
- Det er viktig å minne på at vi, og andre seriøse aktører aldri vil be deg oppgi PIN, personlig passord eller engangskode til din BankID, sier Fagerli. - Er du i tvil, eller er det noe du lurer på, så kontakt oss, oppfordrer han.
«Spoofing» er en teknikk svindlere benytter slik at telefonsamtalen ser ut til å komme fra et annet telefonnummer enn det faktisk gjør. Lignende tilfeller ble også meldt fra Melhusbanken for noen uker siden.
Orkla Sparebank
Red:RS