Aktivt industrimuseum på Løkken Verk
Magne Grøset og Ola Sletvold tester den nye fortellertelefonen i Orkla Industrumuseum.25.10.2024 - Marit Mjøen
Har du en opplevelse som passasjer eller arbeider på Thamshavnbanen, så har du mulighet til å dele den via Orkla Industrimuseums nye formidlingstilbud. Går du inn i ei mannskapsvogn i museumslokalet, kan du snakke inn historiene dine.
Fredag fikk medlemmene i Bergmannsforum, som de første, muligheten til å sette seg til rette i skinnsetene i mannskapsvogna (vogn 36) og gi ditt muntlige bidrag.
AKTIVT MUSEUM
- Dette er et ledd i å utvikle et mer aktivt museum, sa museumsdirektør Are Hilstad da han presenterte tilbudet i dag. – På denne måten håper vi å samle inn små og store, alvorlige og morsomme minner. Museum er ikke bare en samling av den eldste historien, men vi har også ansvar for å samle inn og formidle historier fra nyere tid. Jeg ble født etter at ordinær jernbanedrift opphøre, men er fortalt at Thamshavnbanen var omtrent livsnerven mellom Løkken og Orkanger, så her ligger en stor formidlingsmulighet for oss som museum.
- Ettersom siste ordinære passasjertog på Thamshavnbanen gikk i 1963, og siste kistog i driftstida gikk i 1974, vil vi tro det er mange i dalføret som har mange fortellinger vi håper de kan dele med oss. Vi ønsker selvsagt også fortellinger fra tida med museumsjernbane som hadde første sesong i 1983.
MANNSKAPSVOGNA
Mannskapsvogna var i ordinær drift fra 1950-tallet. Den er bygd på ei kisvognramme fra Strømmen Værksted i 1907. Det ble bygd flere slike følgevogner ved verkstedet til Salvesen & Thams på Thamshavn. På slutten av 1980-tallet restaurerte Thamshavnbanens venner ei av mannskapsvognene (vogn 36). Det ble satt inn seter fra passasjervogner hos NSB, vaskeservant, lys, varmeovner og håndtak. Vogna ble da brukt som mannskapsvogn for de som drev banearbeid. Siste gangen vogna var aktivt i bruk på jernbanen var i 1993 i forbindelse med at OL-fakkelen ble fraktet i Kongevogna som et ledd i oppkjøringa til OL på Lillehammer i 1994.
Reporteren fra meldal.no snakket i dag med mange oppmøtte gjester, og lyttet til samtaler mellom medlemmer i Bergmannsforum. Her var det historier som virkelig egner seg for å fargelegge historien om Thamshavnbanen!
"UT I VERDEN"
- Vi håper mange tar turen inn i Orkla Industrmuseum, setter seg ned i manskapsvogna og deler sine fortellinger og levendegjør historien om Thamshavnbanen, sier leder i Bergmannsforum, Asle Birger Bjørgen.
Innsamlingsarbeidet fra muntlige kilder er en del av Orkla Industrimuseums arbeid med del to av den store museumsutstillinga. Første del «Inn i berget» ble åpnet i 2023. Det er ikke bestemt åpning av del to, men den har fått navnet «Ut i verden».