Budsjett for 2020 i nye Orkland kommune er vedtatt.

AP-gruppen klar til dyst

Budsjettet er et forsøksbudsjett som er sydd sammen av administrasjonen etter beste evne. Tidligere budsjett fra de fire Orklandskommunene er lagt til grunn, og mange av forutsetningene som vi hadde regnet med, ble ikke som forventet.


19.12.2019 - Aud Inger Kalseth

Artikkelen er farget av politisk ståsted, men er ment som informasjon til dere som ikke var tilstede. Dere kan gå inn på nye Orkland kommune og lese selv, protokollen blir sikkert lagt ut ganske snart. Dere kan også streame kommunestyremøtet og få høre og se alt sammen. Jeg har lagt inn fellesforslaget fra AP, SP og Krf, for det var det som ble vedtatt. Tallforslagene fra opposisjonen fikk ikke flertall, men de fleste verbalforslagene ble enstemmig vedtatt. De har ingen påvirkning på budsjettet før de eventuelt skal settes ut i livet. Og da må det et nytt vedtak til.

Varaordfører Are Hilstad la fram fellesforslag fra AP, SP og KRF: Handlingsprogram for 2020 – 2023 Budsjett 2020 Rådmannen har lagt fram et svært stramt, men balansert budsjett. Flertallsgruppen har forståelse for at arbeidet er svært krevende da ulike prioriteringer i fire kommuner skal harmoniseres slik at de ulike enhetene behandles mest mulig likt. Flertallsgruppen er svært fornøyd med at det er funnet rom for de vedtatt investeringsprosjekter.
 
Arbeidet vanskeliggjøres ved at regjeringen ikke kompenserer fullt for lønns og prisstigning. I tillegg har regjeringen endret innfasing av eiendomsskatt på vind, vann og nett på en slik måte at den ikke får full virkning i Orkland før 2022. De såkalte INGAR-midlene som Meldal har fått som egen kommune er heller ikke kompensert for i det foreslåtte statsbudsjettet. Alt dette til sammen medfører et inntektsbortfall for Orkland kommune på ca 20 millioner kroner. Flertallsgruppen mener at noe av dette er brutte forutsetninger på regjeringens lovnader i forbindelse med kommunereformen. Flertallsgruppen oppfatter dette som usedvanlig uklokt hvis regjeringen ønsker å videreføre kommunereformen med flere frivillige kommunesammenslåinger. 
 
Flertallsgruppens prioriteringer: Slik flertallsgruppen ser det, så er det barn, unge, eldre og frivilligheten som får de største reduksjonene i det foreslåtte budsjettet. Dette er forhold som flertallsgruppen vil forbedre. 
 
Fellesnemda innførte en forsterket søskenmoderasjon i vedtak våren 2019. Dette ble gjort utenfor den ordinære budsjettbehandlingen. Med de konsekvenser vi ser av regjeringens manglende satsing på kommunesektoren, så ser flertallsgruppen seg nødt til å reversere dette vedtaket. Dette medfører en ekstrainntekt på 1,7 mill. Det er meldt inn et økt investeringsbehov for nye Lensvik skole på grunn av prisstigning. For å kompensere for dette settes det av en reserve på 1,5 mill pr år. Restbeløpet settes av på et fond til hovedutvalg for Oppvekst for å ivareta behov som kan dukke opp i forbindelse med at åpningstidene i barnehager rundt om ikke er tilpasset kollektivtilbudet i området.
 
Trønderenergi er i ferd med å vedta en ny utbyttepolitikk som vil gi Orkland ca 8 mill i økt utbytte fram til 2023 og ca 7 mill  hvert år fra 2024. Rådmannen har i sitt forslag brukt 5 mill av disse. Flertallsgruppen vil bruke ytterligere 3,1 mill inn i driftsbudsjettet fram til 2023 og deretter 2,1 mill de påfølgende årene.
 
Orkland Energi har sammen med Fosen Energi og Sodvin dannet et nytt nettselskap. Dette er gjort for å bedre inntjeningen i selskapene. Orkland Energi gir med dagens drift 6,5 mill i utbytte til sin eier. Med den merinntekt som den forannevnte fusjonen gir, mener flertallsgruppen det er forsvarlig å øke det årlige utbyttet fra Orkland Energi i årene framover med 1 mill.
 
I Orkland kommune vil det samlet være mindre behov for administrative ressurser enn de fire kommunen hver for seg. Det er i intensjonsavtalen gitt jobbgaranti og dette vil medføre en overkapasitet av administrative ressurser i enhetenes sentrale administrasjoner. Flertallsgruppen vil at noe av disse ressursene plasseres ut på enhetene. Det har over flere år vært brukt lite ressurser på administrasjon innen Helse og Mestring. I denne sektoren har det over tid vært høyt sykefravær. Flere administrative ressurser kan bidra til bedre oppfølging ved sykefravær og dermed føre til redusert sykefravær. Økte administrative ressurser vil også være et godt bidrag til å arbeide med en heltidskultur innenfor dette området. Flertallsgruppen foreslår på denne bakgrunn å overføre administrative ressurser tilsvarende 1,5 mill fra administrative ressurser plassert på rådhuset til ut på enhetene til   området «Helse og mestring»
 
Flertallsgruppen er enig i at ressursfordelingen innen skole må harmoniseres. Utslagene er imidlertid svært store, hvis dette fases inn over 2 år som foreslått. Flertallsgruppen har som ambisjon å tilføre skolesektoren økte midler etter hvert som det blir ressurser tilgjengelig.  Dette mener vi er realistisk, og vil derfor forlenge innfasing til tre år med start fra skoleåret 2020-2021. Dette vil bidra til at de foreslåtte nedtakene på enkeltskoler kan reduseres betydelig da vi i de kommende årene vil styrke de skolene som i dag har lavest ressurstilgang. Flertallsgruppen starter denne styrkingen med å tilføre skolene 1 mill fra skoleåret 2020/2021: Dette vil føre til at for 2020 vil nedtrekket for skolene på Krokstadøra og i Agdenes bli ca 290’ i stedet for 1 100’ som forslått i Rådmannens notat. For skolen i Meldal vil tilsvarende tall være et nedtrekk på 480’ i stedet for 1 700’. I rådmannens notat er det foreslått en opptrapping av ressurser til flere skoler. Denne opptrappingen vil nå skje over tre år i stedet for to.

I forbindelse med delingen av Snillfjord er det flere ansatte enn det innbyggerbrøken tilsier som ønsker seg til Orkland. Orkland får kompensert 52% av lønnskostnadene fra Heim og Hitra. Dette er inntekter som kommer i tillegg til det som er lagt inn i Rådmannens notat. Dette er inntekter som ikke er nøyaktig beregnet, men et forsiktig anslag tilsier at dette utgjør 3 mill i 2020 og som nedtrappes med 750’ pr år i de neste tre årene og vil være null fra 2024.
 
Flertallsgruppen vil bruke det tilgjengelige handlingsrommet slik:
 
Tiltak ungdom inkl Synt’n: Ungdommene i Orkland har en større ungdomsklubb. Det har vært stor økning i besøket fra alle deler av kommunen. Det er derfor behov for å forbedre tilbudet og det avsettes kr 100’ til formålet. Hovedutvalg for Kultur, idrett og frivillighet fordeler midlene i samråd med administrasjonen.
 
Støtte lag og organisasjoner: Frivilligheten er svært viktig for både kommunen selv og kommunens innbyggere. Det gjøres en stor og uegennyttig innsats av de frivillige i kommunen, noe som er et viktig bidrag til at Orkland er en god kommune å bo i. Flertallsgruppen mener det gir et svært uheldig signal å redusere de kommunale tilskuddene nå når vi skal skape en ny kommune. Formålet styrkes med kr 200’.  Hovedutvalget fordeler midlene i samråd med administrasjonen.
 
Fond fritidsaktiviteter barn/unge: Kommunene har hatt litt ulike ordninger for på en enkel og ubyråkratisk måte støtte opp under barn og unge der familiene har svak betalingsevne. Dette kan være bidrag til treningsavgifter, utstyr og friplasser i kommunale tilbud. Flertallsgruppen vil prioritere dette tiltaket og oppretter derfor et fond med årlige avsetninger på kr 200’
 
Finanskostnader Lensvik skole: Nye Lensvik skole er under planlegging. For å få til en moderne og framtidsrettet skole vil den koste noe mer enn budsjettert. Det settes av 1,5 mill til formålet.
 
Fond barnehager: Orkland er en allsidig kommune med svært ulik geografi og ulike løsninger for kollektivtrafikk. Mange arbeidsreisende er avhengig av et kollektivtilbud som ikke alltid er tilpasset barnehagenes åpningstider. Her kan det være snakk om små tilpasninger for å lette hverdagen til mange småbarnsforeldre. Dette er en problematikk som hovedutvalg for oppvekst må finne løsninger på. Det opprettes derfor et fond med årlig avsetning på kr 200’som hovedutvalget disponerer i samråd med administrasjonen.
 
Videre prosjektering Orkdal Helsetun: Det er igangsatt et kartleggingsarbeid for eldreomsorgen i dagens Orkdal. Mye av bygningsmassen ved Orkdal Helsetun er svært gammel og tungdrevet. For å få fram et beslutningsgrunnlag om hvordan den framtidige løsningen skal bli må planleggingsarbeidet videreføres. Det avsettes 1 mill til tiltaket.
 
Oppvekst: Som beskrevet ovenfor skal det skje en harmonisering av ressursene til skolene. Flertallsgruppen har skissert en annen innfasing enn i rådmannens notat. For å unngå for dramatiske utslag så tilføres skolene 1 mill  pr år fra skolestart 2020 til dette formålet.
 
Helse og Mestring: Som foreslått i rådmannens notat vil en harmonisering av pleiefaktoren medføre noe redusert tilbud i eldreomsorgen. Flertallsgruppen avsetter derfor et beløp og administrative ressurser som tilsvarer kr 4,75 mill. Hovedutvalget disponerer midlene i samråd med administrasjonen slik at de når de som trenger det mest.
 
Trygghetsalarmer: Flertallsgruppen har som målsetting å redusere betalingssatsene på trygghetsalarmer. I denne omgang prioriterer vi gruppen med inntekt under 2G. Reduksjonen er beregnet til kr 100’
 
Rest Restbeløpet på til sammen 4,05 mill over tre år skal brukes til forsterket vedlikehold/tilbygg av skolebygg. Dette inkluderer fullfinansiering av påbygget ved Gjølme skole. Hovedutvalg for teknikk disponerer pengene i samråd med administrasjonen.

 

Tekst: Are Hilstad og Aud Inger

Dårlige bilder: Aud Inger

Annonser


Medlemmer