Hvordan jobbe for å unngå krenkelser og mobbing?

Rektor ves Meldal barne- og ungdomsskole, Anita Storm har tett dialog med oppvekstsektoren om temaet mobbing og krenkelser

Dette var tema da FAU og ledere i oppvekstsektoren inviterte til åpent møte tirsdag kveld


15.03.2018 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Barn og ungdom, Siste fra kommunen

Familieterapaut, forsker og professor i spesialpedagogikk, Ingrid Lund holdt foredraget “Hvordan jobbe for å unngå krenkelser og mobbing?” for over 90 fremmøtte i Meldal samfunnshus.   

Ingrid Lund er en av landets fremste foredragsholdere på temaet og tok for seg fakta om mobbing, krenkelser og utestenging. Hva kan foreldre og lokalsamfunn bidra med? Og til slutt snakket hun om samarbeid mellom barnehage, skole, foreldre og fritidsledere.

 

fullsizeoutput 3a49

Arbeidet mot mobbing starter allerede i barnehagen. Denne vennskapsveggen ble laget i høst da semesteret startet ved Nye Grefstad barnehage 

 

Både kommunalsjef Oppvekst og kultur Gro Magnhild Brønstad, rektor ved Meldal barne-og ungdomsskole Anita Storm og andre fra kommunen deltok på foredraget. Rektor tok seg tid til et intervju om temaet etter at foredraget var ferdig:

-Det skal være en lav terskel for å ta fatt i ting. Så langt i år har vi jobbet med 10 saker hvor elever har følt seg krenket av medelever siden skolestart, sier hun. Hun sier at skolen har en plan for forebyggende arbeid for skolemiljøet.

For å forebygge og avdekke mobbing har alle ansatte ved skolen “fem plikter”:

1 Følge med og aktivt undersøke om man registrerer noe. Herunder kommer elevundersøkelser og læringssamtaler med barna på alle trinn.

2  Alle har plikt til å gripe inn hvis de ser, eller hører noe.

3  Alle har plikt til å varsle ledelsen.

4  Alle har plikt til å undersøke  “Barnet stemme skal høres. De må føle at de blir forstått.

5  Alle har plikt til å sette inn tiltak. Tiltakene er forskjellig fra sak til sak. Rektor har ansvar for å skrive en aktivitetsplan for barna og de foreldrene det gjelder.

Hva blir gjort i etterkant av at tiltak er satt i verk, og hvor lenge følges saken opp når man har gjort tiltak i forbindelse med en konkret mobbesak?

Anita Storm sier at tiltaksplanen alltid skal inneholde en plan for evaluering av tiltakene. - Elever, foreldre og skole evaluerer sammen. Vi følger opp saken til eleven opplever å ha det trygt og godt.

Storm sier videre: "Vi teller ikke krenkelser, men skal ta utgangspunkt i elevens opplevelse. Alle saker er forskjellige. Noen ganger kan det være en enkelthendelse som det går greit å ordne opp i raskt, andre ganger kan det være mer komplekse saker som det må jobbes med over litt tid. Tiltakene skal løse den konkrete saken og de skal trygge eleven og sørge for at elever som mobber slutter å krenke."

- Det er ekstra strenge krav til å handle raskt dersom voksne mobber barn, sier Storm. - Hvis ansatte krenker elever, skal rektor varsles straks, og rektor skal varsle kommunalsjef. Saken behandles etter kommunens prosedyrer for personalsaker.

 - Skolen rapporterer ellers til politisk nivå som ønsker å være orientert sier Storm når vi tar kontakt torsdag.  - Vi var blant annet i hovedutvalget i dag og orienterte om våre rutiner og hvilke saker vi har jobbet med, hun hadde også vært på kurs med Ingrid Lund onsdag. Om dette sier hun:

- Ingrid Lund snakker om at barnehager og skoler må ha kunnskap om mobbing og strukturer for arbeidet, men at det er viktig å ha fokus på ansattes holdninger. Hun var kjempegod til å formidle at ansatte må ha en bevissthet om sine egne holdninger og hvilke rollemodeller vi skal være. Noen sa etter kurset at dette var det beste kurset de hadde vært på noen gang. Ideer fra kurset følges opp på skoler og barnehager videre.

 

fullsizeoutput 3a4f

Ikke overraskende at så mange møtte opp på foredrag om et av de viktigste temaene i samfunnet.

 

FAU og ledere i oppvekstsektoren var arrangører for det åpne møtet hvor foreldre, foresatte, trenere, fritidsledere og andre interesserte ble invitert til å delta.

Utdrag fra foredraget i samfunnshuset:

Aldri har vi hatt så mye kunnskap om mobbing. Aldri har vi hatt så mye mobbing. Det vi har gjort har ikke virket.

Familiekulturen skaper basen i et barns liv. Foreldre er rollemodeller for sine barn.

10 prosent sier at de er utrygge på foreldrene sine og tør ikke si i fra.

Lag regler hjemme hvor mye dere skal gå inn og sjekke mobiler og nettbrett.

Barn har ingen tillitsvalgte og er fullstendig avhengig av voksne. Det er den største forskjellen på barn og voksne.

Mobbing er gjentatte negative hendelser over tid - ujevnt maktforhold

Den nye loven sier at hvis en voksen sier at mobbing ikke har skjedd, så er det barnets opplevelse som skal bli hørt - alltid! La barnet få fortelle sin opplevelse.

 

 

Tekst og foto: Hilde Stina Elshaug

Annonser


Medlemmer