Mazdas MX-30 elektriske SUV er herved testet ut av meldal.no
Vi har med jevne mellomrom tatt en prøvetur med nykommere hos våre bilforhandlere i "gamle Meldal" og etter en tids opphold var det artig å få farte litt rundt i nybil igjen
25.06.2021 - Rita Smedplass
Kategori: Næringsliv, Testkjøring av bil
Testpiloten skal ut å kjøre el-bil for aller første gang og det er jo spennende i seg selv, så forventningene var ganske høye da vi ankom Syrstadeng Bil på Storås.
Etter en kjapp instruksjon om de viktigste funksjonene overlot Joar Syrstadeng doningen til undertegnede og ferden gikk mot Meldal. Det var ikke vanskelig å bli komfortabel med Mazda MX-30 og for en som vanligvis kjører rundt i en gammel dieselbil var det bemerkelsesverdig å oppleve så lite støy i kupeen.
Et meget behagelig kjøretøy som ligger godt på veien, drar seg fort opp i bra tempo nesten uten at man merker det, så da er det veldig kjekt med funksjonen i frontruta som viser både fart og hvilken grense som gjelder. Når man slakker på gassen går tempoet forresten kjapt ned igjen også, uten å tråkke på bremsen.
Testpiloten var veldig fornøyd med sittekomforten i førersetet så det ble en behagelig tur videre på grusvei opp til Frilsjøen for litt fotografering. Fint design både utvendig og innvendig i tillegg til komfort gjør at dette er en bil som er lett å like.
Litt senere på runden ble ryggekameraet også sjekka ut og det får terningkast seks. Veldig bra!
På tur tilbake til Storås gikk ferden over Bjørnli, kun avbrutt av en liten fotosession med «innleid» fotograf.
En snerten og god SUV som i følge Syrstadeng er en typisk nummer to bil, pendlerbil eller for de som ikke trenger all verdens plass i baksetet. Der er det nemlig litt trangt for lange bein der, men når denne dagens kortbeinte sjåfør fikk førersetet langt nok frem for å nå tak i pedalene løste det problemet seg glatt. Og med bakhengslede bakdører blir det veldig god åpning inn til kabinen når begge dører er åpne.
Totalinntrykket er at dette er en bil som mange vil synes er et veldig godt kjøp, men når det kommer til å uttale seg om alle de tekniske finesser og uttrykk så er det best å sitere Joar. Testpiloten har nemlig null peiling på dette området.
-«Mazdas elektriske SUV skiller seg ut i mengden med et unikt design og en coupé-aktig profil.
Elmotoren i MX-30 yter 145 hk og den får strøm fra et batteri med en kapasitet på 35,5 kWt som gir en WLTP-rekkevidde på 200 km ved blandet kjøring. Mange vil oppleve at det er mer enn nok til å dekke deres daglige behov, spesielt når vi tar i betraktning at den gjennomsnittlige nordmann klarer seg med 34 km daglig kjørelengde.
Som enhver Mazda utmerker MX-30 seg ved å være usedvanlig velutstyrt allerede fra innstegsmodellen. Det gjelder ikke minst for sikkerhetssystemer – som demonstrert ved at Mazda MX-30 fikk 5 stjerner i Euro-NCAP sikkerhetstest.
Prissettingen er også meget attraktiv for en Mazda MX-30 Sky (inkludert en DEFA hjemmelader fritt montert). For noen ekstra kroner får man den topputstyrte Mazda MX-30 Cosmo.»

Bilen er jo veldig lekker i rødt da, men smak og behag...... (Bilde fra Syrstadeng Bil)
Har du også lyst til å teste ut denne elbilen?
Da kan vi meddele at Syrstadeng låner ut Mazda MX-30 helt gratis i to dager om du skulle være interessert. De ønsker at kundene skal få oppleve kjøreegenskapene over litt lengre tid enn det en ordinær prøvekjøring gir.
Red:RS