Med Nanny og John Eystein til Mexico

I disse koronakarantene-tider kan det være godt å ha minner og bilder av reiser og hendinger som en har gjort. Vi har mange bilder vi kan dele med andre.

13.05.2020 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Reisebrev

Ved 2000-årsskiftet starta KLM en direkterute mellom Trondheim og Amsterdam. Og i 2002 kom det tilbud på rimelig reise mellom Trondheim og Mexico City.

Vi slo da til og bestilte en reise tur-retur via Schiphol.

Før vi reiser til et nytt land er det viktig å gjøre forberedelser. Den reisehåndboka vi har brukt mest er Lonely Planet. Der står det om sted, pris og tider når bussen , båten, eller flyet går til de omkringliggende byene. Det står også om hoteller og spisesteder i tre forskjellige kategorier. Og ellers alt en trenger å vite når en skal ut å reise, men det er på delvis avansert engelsk dessverre.

E13CEDA1 210A 47E9 AFE3 D4167DB87B98

Når vi har reist til spansktalende land har jeg pugga gloser og språk etter lydbøker, men jeg kommer ikke noe særlig langt ut i språket. For kvar ny reise starter jeg først i lydboka, og kommer så langt at jeg kan telle til tusen, bestille et hotell, og finne ut når bussen går.

Da vi kom flyvende over Mexico City, var det facsinerende å sjå kor stor byen var.

Den dekket utsikten til alle kanter, men så bor det også 22 millioner mennesker der.

Aztec-erne kom fra grenselandet mot USA på 1300-tallet, og kriga mot stammene som hadde bodd lenge i området. De etablerte en by i et vann- og sump-område der Mexico City nå ligger. Aztekerne vart en stor og mektig stat i området, men i 1519 kom den spanske conquistadoren Hernán Cortés og erobra området.

FA10C038 3875 4F66 9DF0 AB6B92C4F43C

CB9FAD62 817B 49BF B40D 21A9B6824FA0

Vi hadde bestilt hotellrom de første nettene før vi reiste hjemifrå. Hotellet låg i nærheten av et stort nytt museum i Mexico City, og den første dagen gikk vi dit. Det var det flere som gjorde, og skoleklassene måtte være disiplinerte.

A46C66C1 03E0 4C7C 9C1E C63047363AF1

Vi så på den store Maya-kalenderen som var basert på astrologi og viste verdens undergang i år 2012. Den tok heldigvis feil.

FF6C7F3B 809B 4978 98E8 57B946538F89

Det store hodet er laget av Olemerkene, et folk som hersket i det østlige Mexico før Aztekerne kom. De hadde en sivilisasjon som satte spor etter seg ved å etterlate store steinhoder spredt over et stort område.

CE7AFA86 1CBC 4361 881B AE18A1A4F74C

For å ta bussen, var det greit å gå på busstasjonen. Der var det flere titalls busselskaper som konkurrerte om kundene. Det kunne forhåndsbestilles billetter til neste dag, og en kunne velge bussete. Mye mer avansert enn i Norge.

7ADB4551 61D1 44ED 9778 903178E09BA8

Pyramidene i Teotihuacan

Én dag tok vi bussen pyramidene i Teotihuacan, et område som ligger 50 km. nordøst for Mexico City.

Det ble bygget for 2000 år siden av en stamme som hadde en stor by i området. Aztekerne som kom mye senere trodde alt var bygget av gudene, men tok hele området som sitt, og utnyttet det til sin svært blodige gudedyrkelse.

32FB11F5 CFEA 4FE1 B83E 8AAC991E5D55

Solpyramiden som er verdens tredje-største står på prosesjonsgatas østre side. I nord ligger Månepyramiden.

1D66C484 0888 4AD5 9254 27723923C1E0

Langs prosesjonsgata ligger det flere mindre pyramider og og tempel. Alle var malt røde når de ble bygget: - For et syn det måtte være!

For å få sett oss mer om i landet, gjekk vi til et reisebyrå og meldte oss på en ukestur sørover til Yucatan-halvøya.

Dette var en busstur med Mexikansk guide, og deltakerne var en gruppe yngre spanjoler. Som en ekstra service til oss, pluss en fransk oljearbeiderfrue, snakket guiden engelsk til oss. Vi ble guidens yndlinger, for vi satt rette som skolelys og fulgte med, mens spanjolene satt og sov for det meste. Olga, som guiden hette, var sikkert fra området selv, og hadde god kjennskap til Yucatan.

Den første stopp på turen var i Oaxaca, hvor vi besøkte tempelområdet Monte Alban.  Det var en stamme som heter Zapoterne, som for 2000 år siden bygde en by med 25000 innbyggere, palasser og templer.

CDC0DB2D C9F2 4847 B2E8 3FB82D5096CF

Tempelområdet Monte Alban, Oaxaca

0C25D342 02C6 43D4 A5B2 1B195D64E82D

Monte Alban, Oaxaca

924FADB9 574E 4DF1 997A 8F9DCBDDFDCE

Tempelområdet Monte Alban, Oaxaca

I området rundt Oaxaca produseres det mye tequila, som er Mexicos nasjonaldrikk.

- Eller det produseres Mezcal som er laget på samme måte som Tequila. Utgangspunktet er kaktusen Blå Agave, som må vokse i åtte til 12 år, for å komme fram med et hode som er stort nok. Hodet, eller hjertet, som det kalles, er da opp til ca. 150 kilo, med en diameter på ca. 50 cm. Det kappes av kaktusen som er opp til to meter høg, med en machete.

Hodet knuses og legges i bløt i store kar der det kokes og gjæres. Sukret i planten går over tl alkohol, som ved all annen alkoholproduksjon.Før drakk indianere denne satsen som de kalte pulqe, men når spanjolene kom med destilasjons-prosessen, vart det sterkere saker. Tequilaen tappes på Madeira eikefat og ligger i flere år og modnes. På samme vis som Cognac og Whisky blir den bedre og dyrere alt etter lagringslengden.

9E676008 2DA1 4D5C BBAB DFC37C95810C

Kaktusen Blå Agave.

55E602C7 118F 4D6C 9894 9428C780556B

Oaxaca

Vi kjørte videre til Chipas som ligger i fjellene. Der dyrkes det bananer og kaffe av den innfødte befolkningen:

Disse er etterkommere etter Mayaene som kom fra det lavtliggende jungelområdet for ca. 1000 år siden. De har ennå egen tro, - en blanding av katolisisme og ur-tro. På grunn av fattigdom og utnyttelse kom det til en krig med sentralmyndighetene i 1990 til 2000-årene. Det ble visst en slags fred til slutt, men den er veldig skjør.

961F8331 F38B 44AE A4C1 AB0A07933CD7

Yucatan-halvøya

Etterpå kom vi til Yucatan, som er et flatt jungelområde som i en lang periode var befolket av Mayaindianere.

Mayaene bygde en rekke byer i jungelen, med store pyramider og templer, og de dyrket mat nok til store bysamfunn og kriget mot hverandre. Det er ingen store elver og innsjøer i Yucatan, men et underjordisk naturlig vannsystem som ligger ca. 50 meter under overflaten.

5A5434AF 8B5D 4F7F A350 EA63CBCB388F

På mange steder er det hull i fjellet som går ned til vannsystemet. Disse hullene kalles for Cenote, og ble brukt til offerplasser hvor det ble ofret mennesker og gullgjenstander. Klimaforandringer og utnyttelse gjorde at livsgrunnlaget for befolkningen sviktet, og byene ble liggende øde. Jungelen tok over bebyggelsen og snart var alt skjult av trær og planter. Spanjolene som kom på 1500-tallet, la under seg kystområdene, og Mayaene ble sterkt redusert her også.

ECC4FA07 53B2 49BA 85B8 AAE5C517F31E

Cenote

6B00DC36 ADF6 4CED 82E5 E78F71C943FB

Jungelen tok over bebyggelsen. Yucatan.

2CDF9CF6 CDA6 409B 80AE 484999DC4C04

Det var ruiner etter ballbaner hvor Mayaene spilte et spesielt ballspill. Det var om å gjøre å få ballen gjennom steinringen uten å bruke hendene, men ved hjelp av hofter og føtter. TAPERNE VART ET HODE KORTERE.

På 1900-tallet ble de gamle mayabyene gradvis gjenoppdaget, og er i dag store turistattraksjoner. Vi besøkte mange av disse tempelbyene på reisen ut til Playa del Carmen. Vi var på hotell der i 2-3 dager, bada og så oss rundt. Spanjolene var på luksushotell, og Olga og bussjåføren kjørte bussen attende til Mexico City. Vi tok innenriks fly attende med KLM hjem til Værnes.

Da vi hadde vært hjemme ei stund og tenkt gjennom kor fin tur vi hadde hatt, bestilte vi i 2005 en ny tur til Mexico City.

Vi planla å ta en rutebuss gjennom landet et par-tre uker. Jeg vet ikke om vi hadde turt dette nå i dag, for det er narkokartellenesom terroriserer landet og dreper både hverandre og mange fredelige og uskyldige mennesker.

De første nettene bodde vi sentralt i byen, der hvor spanjolene bygget sentrum etter at azekerne var fordrevet. Problemet var at det ikke var stabil byggrunn, så nå etter 3-4 hundre år, forsvinner den kjempestore katedralen ned i grunnen. Da vi kom der var det restaureringsarbeider på gang. Det er snakk om flere meter som på en, eller annen måte må jekkes opp i det ene hjørnet.

Vi tok en tur til tempelområdet med sol- og månepyramidene, der hvor vi var sist, og anlegget var like imponerende.

Først var vi på busstasjonen og kjøpte plass og billett til første reisemål. Å reise med buss i Mexico er ikke riktig det samme som i Norge, med jamne mellomrom dukket det opp forskjellige aktører.

Det kunne være mayadame med varme, eller kalde drikker, eller det kunne være supper, eller taco med forskjellige smaker. Så kom det en som skulle frelse hele bussen, og holdt en flammende tale, eller det var en fyr som ville selge medisin mot alle sykdommer. Så kom det et orkester som fremførte janitsjarmusikk. Det kom også en invalid gutt som kraup på gulvet mellom stolradene, og tagg om penger. Alle var med en viss strekning på ca. en halvtime og tok motgående buss tilbake. Bussjåførene fikk sikkert sin avgift.

943D8A12 1935 4612 82A5 311BEB333669

Pyramiden er i volum større enn pyramidene i Egypt

Første dagen reiste vi sør-vest over Puebla hvor vi tok inn på hotell.

Neste dag tok vi lokalbuss til Cholula, hvor verdens største pyramide ligger. Pyramiden ble kanskje bygget for 1000 år siden på en åpen slette. Men i ettertid ble den helt skjult av jordmasser, og fullstendig kamuflert. Så da spanjolene kom, trodde de at det var en naturlig høyde, og bygget en katolsk kirke på toppen. Det er nå arkeologiske utgravinger i gang for å avdekke den opprinnelige pyramiden.

Etterpå reiste vi til Texco, en gammel spansk sølvgruve-by. Den ligger på 1800 m. høyde.

Derfra reiste vi til Acapulco, en badeby som ligger på Stillehavskysten. Vi tok inn på et gammelt stilfullt badehotell. Nanny ble dessverre syk, og lå i senga i to døgn. Til slutt tok værelsesdama grep, og skaffa noen virksomme medisiner.

A09A9D45 2194 4047 AF86 0722EBF7076B

Fiskerfamilie ved "Rompe Olas"

Jeg hadde gått rundt på stranda og sett på Olas rompe, og kommet i kontakt med en fiskerfamilie som tok i land østers og serverte på stranda. Østersene var fantastisk gode og helt ferske, så da Nanny kom på føttene var det østers ho hadde lyst på. Vi spiste godt og det gjekk bra.

Vi tok så buss videre nordover til Stillehavskysten.

Vi hadde et krav at hotellrommet ikke skulle koste mer enn 50 dollar for en natt, - dobbeltrom med bad. Det var absolutt lavpris, og vi måtte ta til takke med rom til forskjellig standard.

Så var det en fornøyelig episode i en av byene vi kom til. Vi hadde bestemt oss for et hotell, ut fra reiseguiden, og da vi kom til busstasjonen tok vi en ledig drosje. Vi viste hotelladressen til drosjesjåføren, og han kjørte i vei. Jeg syntes han kjørte i feil retning i forhold til det jeg hadde sett på bykartet, og viste boka til sjåføren. Han rista på hodet, smilte og kjørte drosje. Etter en rundtur i byen, kom vi endelig fram til hotellet. Det låg ca. 200 m. fra busstasjonen, en to minutters gåtur med rullekoffert.

Vi kom vel fram og drosjesjåføren hadde med sin kreativitet tjent en slant.

Monark Butterfly Reserve er en dal dit det kommer millioner av Monark-sommerfugler for å gå i vinterkvarter. De har flydd 400 mil fra sitt sommer-opphald i grenseområdet mellom USA og Canada for å overvintre i trea her. Vi hadde tenkt oss hit, men dårlig form og lang busstur, gjorde at vi ség lengre ned i bussetet, og kjørte forbi.

B999182D 096C 4C5A 82F1 D63B0733108C

Guanajuato

Vi endte opp i Guanajuato, som er en gammel gruveby, den ligger i noen trenge fjelldaler 2000 m. over havet.

I 1559 ble det funnet sølv og gull her, som var av de rikeste feltene i hele verden. Og gjennom 250 år ble 20 % av verdens totale sølvproduksjon gravd ut her. Sølvbaronene bygde praktfulle palasser i den trenge byen. Mange av disse husene eksisterer enda.

Vi bodde på et sentralt hotell i en to-tre netter og så oss om i byen og omegn. Da vi skulle reise videre, tok vi drosje ut til busstasjonen. Det var en heller gammel og utslitt bil, så da vi var midt i en gammel treng gruve-tunnel, som var veien ut av byen, så svikta hovedlyset på bilen. Det vart temmelig mørkt, og vi så ingenting. Men drosjesjåføren hadde sikkert vært ute for dette før, for han navigerte oss gjennom de trange og mørke gruvegangene med skinnet fra parkeringslysene.

2CBB952B 0A9B 440B 97BD C28BFAD5FB27

Kirkegårdene var pyntet for å hedre de døde.

253A44E8 66F6 419D 8919 DB03EB5AEB46

Vi kledde oss ut for å ligne de innfødte, uten at resultatet ble noe særlig.

Vi kom oss til Mexico City, og videre med fly til Nederland og Norge. Vi var enige om at vi hadde hatt en fantastisk reise, og det gav mersmak til flere reiser i Mellom-Amerika og Sør-Amerika.