Mer industrihistorie.

 

Etter orienteringene på Thamspaviljongen spaserte hele selskapet opp til Bårdshaug stasjon og omformeren der. Der fikk vi en omvisning av Nils Arne Hegle som var omformervakt denne dagen.


15.07.2018 - Aud Inger Kalseth
Kategori: Kulturhistorie, Næringsliv

Jernbanesporet og det rullende materiellet er en viktig del av museumsjernbanen, men for at togene skal gå må noen slå på strømmen på Bårdshaug og strømmen som kommer inn i omformeren må være vekselstrøm når den overføres til nettet som togene bruker. Thamshavnbanen er som kjent verdens eldste elektiske jernbane som bruker vekselstrøm som fortsatt er i drift.

For å stoppe kistranssporten under krigen, ble den gamle omformeren sprengt. I 1945 ble så den nye omformeren bygd, og det er de maskinene som er i bruk i dag. Reservedeler finnes ikke å få kjøpt, så de må enten lages eller skiftes ut med andre løsninger.

Ordfører Oddbjørn Bang bemerket at Thamshavnbanen er en fellesnevner for Orkdal og Meldal og begge kommunene har interesse av at banen går. Ordfører Are Hilstad la til at det første vedtaket som nye «Orkland» gjorde, var å bevilge 20 mill. til nytt museumsbygg på Løkken. Riksantikvar Jørn Holme roste kommunene for å satse på kulturminner og Thamshavbanen har nasjonal betydning.

Så var det klart for togtur. På sporet stod Kongevogna klar med Arnfinn Skjevdal som lokfører og Eva Dørdal som togfører.

Motorsalongvognen ble levert til åpningen i 1908 og var produsert av britiske Westinghouse.  Christian Thams bestilte den for å kunne reise att og fram Bårdshaug – Løkken, men på grunn av at Kong Haakon reiste med den i forbindelse med åpningen på Svorkmo, ble den hetende Kongevogna.

Turen gikk imidlertid til Løkken og begge ordførerne og museumsdirektør Torbjørn Lefstad benyttet anledningen til å orientere Riksantikvaren om planer og ønsker.

Annonser


Medlemmer