Når minner går i arv

"Liten fuggel" framføres her av Simen, Marie, Pia og Birk. Gunvor Hoset Lykkja på piano.

Minner kan gå i arv. Gjennom et samarbeidsprosjekt mellom fjerde trinn ved Meldal barne- og ungdomsskole og besteforeldrene deres er nettopp felles minner blitt resultatet.


01.06.2021 - Anne Mari Svinsaas
Kategori: Kultur, Sang, dans og musikk, Skole

- Bestemor Anne ønska at jeg skulle lære «Hompetitten», for den syntes hun var så artig da hun var lita, sier Santiago alvorlig. Og som for å forklare hvor i verden han kommer fra, legger han til med et stort smil: - Jeg kom hit fra Mexico med mamma og lillesøster!

Når bestemors og bestefars minner blir til opplevelser som barnebarna selv vil minnes gjennom livet – ja, da kan vi snakke om at barndomsminner og opplevelser går i arv. Dette er kjernen i et prosjekt for fjerde trinn ved Meldal barne- og ungdomsskole. Klassen har jobbet med prosjektet og ikke minst forestillingen som minnesamlingen munner ut i, siden september i fjor.

MBUS 15

Elevene er blitt flinke til å danse! Lærer og prosjektansvarlig Marit Ness til høyre.

- Hvert barn har spurt besteforeldrene sine et viktig spørsmål, nemlig dette: Hvilken sang ønsker du at jeg skal lære til sangprosjekter vårt? Besteforeldrene har tenkt grundig, og de aller fleste har ønsket at barnebarnet skal lære en sang de selv lærte på skolen. Men vi fikk også eksempler på andre typer minne-sanger, forteller lærer Marit Ness ved MBUS.

«Minnebok» for felles minner
Elevene har laget hver sin «Creative Book» der de har skrevet teksten på sangen som ble valgt, grunnen til at bestemor eller bestefar ønsket seg nettopp denne sangen og forskjellige tanker og oppgaver rundt prosjektet de er med på. – Alle er med på «sin egen» sang. Noen synger i gruppe, andre synger helt alene, og hele klassen er for det meste med på refrengene. I tillegg har vi laget danser til noen av sangene. Vi hadde også invitert besteforeldrene hit til tirsdagens forestilling, men det måtte vi dessverre avlyse på grunn av smittevernhensyn. Det synes barna er veldig trist, sier Marit Ness.

Likevel ser elevene ut til å like det de er med på. Mange er sjenerte, javisst. Noen prøver å gjemme seg bak personen foran når de synger i kor, men etter hvert som de blir varme i trøya, glemmes mye av sjenansen, og det blir artigere og artigere.

MBUS 3

Her gikk journalisten i surr med navnene, men sang gjorde de alle!

Forskjellige grunner
Anny forteller at det er bestefar som har ønsket seg «hennes» sang; «Kjære Gud, jeg har det godt».

- Hvorfor ønsket bestefar akkurat denne sangen, Anny?

- Jo, for det er den sangen han bruker å synge som nattasang til oss, forteller fjerdeklassingen.

Signe forteller at bestemor Reidun ønsket at barnebarnet skulle lære «Blåveispiken». – Den har bestemor sunget sia hun var ei lita jente, sier Signe, som også liker sangen godt.

MBUS 4

Ellinor, Ingebjørg og Lone synger "Fager kveldssol smiler".

Et nokså utradisjonelt valg har bestemor Helga gjort til barnebarnet Birk med «Liten fuggel»: - Bestemor liker den sangen veldig godt, og hun ønsket at jeg også skulle lære den ordentlig, sier Birk. Sammen med Simen, Marie og Pia synger han «Liten fuggel», mens hele koret synger med på refrenget.

Ingebjørg, Lone, Ellinor og Mina hadde alle med seg ønske om en kjent skolesang, nemlig «Fager kveldsol smiler». Mina er ikke på skolen i dag, men de tre andre forteller at besteforeldrene husket denne sangen så godt fordi det ofte var den de avsluttet skoledagen med. – Og så er det bestefar sin favorittsang, smiler Ellinor.

Maries bestemor ønsket at barnebarnet skulle lære seg «Hanen stend på stabburshella». – Den liker bestemor kjempegodt, og det er en gammel sang, sier bestemor, forteller Marie stolt.

Hele klassen står for «Ja, vi elsker», både som talekor og med melodi. Etterpå kvitterer Michal med den polske nasjonalsangen – helt alene på scenen. – Mamma ønsket at jeg skulle lære den, og nå kan jeg hele første verset, sier Michal.

MBUS 2

Michal fra Polen sang den polske nasjonalsangen.

Pia har fått ønsket sitt fra farmor Anna. - «Vise for gærne jinter» er en veldig fin sang. Det synes farmor også, og hun ønsket at jeg skulle lære den, akkurat sånn som hun lærte den da hun var lita, sier Pia.

Eline er glad for at nettopp hennes bestemor valgte «Den fyrste song eg høyra fekk». – Sangen er veldig fin, og bestemor sier hun hørte den da hun var bittelita. Derfor ville hun gjerne at jeg skulle lære den nå, sier Eline.

Verdifullt prosjekt for minst to generasjoner
Fjerde trinn ved Meldal barne- og ungdomsskole har hatt det fint mens de har arbeidet med dette prosjektet. De har sunget, lest, tegnet og danset seg gjennom vinteren, og i «minnebøkene» fra prosjektet ligger ikke bare deres egne minner, men også besteforeldres minner fra egen barndom.

Og for en flink gjeng! Jeg har bare lyst til å si: Gratulerer med en kjempejobb – og med ei super forestilling. Selv var jeg til stede på generalprøven. Til tross for stopp underveis gjorde elevenes nære forhold til sangene djupt inntrykk. Det gjorde også deres bevissthet rundt det å «arve minner» fra noen som står dem nær.

Godt akkompagnement fra Åse Jødal på torader, Gunvor Hoset Lykkja på piano og Simen Grøtting Husmoen på gitar gjorde støttet elevene på en fin måte.

Annonser


Medlemmer