En rød blir nok best…

Testpilot Rita på sørpeføre med rød Astra - fornøyd!

Den nye Opel Astra består av «tre oppsiktsvekkende godt utstyrte nivåer: Edition, Innovation og Premium. Skarpe linjer, sportslig utseende og en slående kurve på det "svevende" taket - designen står i perfekt stil til bilens dynamiske kjøreegenskaper», heter det i brosjyren. Dette må sjekkes av testpilot Rita.


04.12.2015 - Anne Mari Svinsaas

 

Med piggfrie dekk og automatgir (noe testpiloten fremdeles har lite erfaring med) ble den nye Opel Astra tatt med ut på en aldri så liten prøverunde på de meldalske veier, nærmere bestemt rundturen Løkken – Midtbygda – Oppbygda langs hovedveien, og så tilbake til Grenda på Ressveien før turen gikk tilbake til Løkken. Det var dårlig føre. Ikke minst Ressveien og strekningen over Koltjønnmyra bød på utfordringer denne dagen med sørpe og glatt underlag, men de piggfrie dekkene (og piloten…) taklet føret.

OK, folkens. Det vi har med å gjøre her, er altså Premium-utgaven av den nye Astraen. Doningen inneholder alt en kan tenke seg av moderne finesser, finurliteter og komfort. Den er dieseldrevet og har 136 Hk og forhjulsdrift – spennende for en som har kjørt firehjulstrekk med pigg i noen år.

Bilen fås naturligvis i ulike utgaver; med og uten automatgir, bensin- eller dieseldrevet.

Litt kursing i forkant på alle de tekniske finessene gikk fort og greit, men da sjåføren fikk beskjed om å prøve det avanserte lukeparkerings-assistent-systemet meldte skepsisen seg.

Her skal man altså trykke på en knapp og forholde seg til hvilke beskjeder bilen gir! En stakkar skal vente på at rattet rister litt på seg, og så overlate resten til bilen. Vel, man må jo tråkke på gasspedalen selv da. Men resten går faktisk av seg selv, og det «skumleste» av alt er at man slett ikke må tenke på å holde i rattet. Trøste og bære!

Men hvilken fantastisk innretning dette var. Det fungerte aldeles utmerket og bilen ble perfekt parkert uten sjåførens innblanding. Dette ble testet ut noen ganger på egenhånd også, og det gikk like bra hver gang. Utrolig!

Hele bilen er for øvrig utstyrt med kamerabasert sikkerhetssystem (Opel Eye) med funksjoner som aktiv filholder-assistent med automatisk rattjustering, gjenkjenning av trafikkskilt, avstandsindikator og frontkollisjonsvarsel med automatisk nødbrems.

Både bil og sjåfør fikk prøvd seg på både snø, sørpeføre og blankis i løpet av et par dager, og dette var helt problemfritt. Astraen lå godt på veien og piggfritt fungerte uten problemer til og med da akselerasjonen skulle testes ut opp Bjørnliveien. Den sparket godt ifra, kan man si.  Det var meget behagelig inne i kupéen når snø, slaps og regn fant det for godt å slå til akkurat når man skulle ut på testrunde, og det kan ikke nevnes for ofte at varme i rattet er rett og slett deilig. Så er jo også de ergonomiske setene i skinn, selvfølgelig med både varme (også i baksetet) og ventilasjon. I tillegg kan de tilpasses i alle mulige retninger. Selveste«rosinen i pølsa» er ryggmassasje mens man kjører. Herlig! Dette kan man bli avhengig av!

En kveldstur i grisgrendte strøk uten gatebelysning måtte til for å teste de blendingsfrie fjernlysa, såkalte «IntelliLUX LED Matrix-frontlys» som ikke finnes på andre biler i denne klassen. Dette fungerte bra - det var faktisk veldig godt kjørelys.  Man slipper å blende når man møter biler i mørket.

Så kan jo en skarve testpilot lure på hva man skal ta seg til når man skal på biltur i fremtiden, annet enn å koble seg på det høyteknologiske 7-tommers R 4.0 IntellLink systemet med en smarttelefon, et nettbrett, android eller annen duppedings, lene seg bakover og nyte turen.

Det eneste testpiloten kunne ønsket seg er bedre grafikk på ryggekameraet de gangene man ikke bruker assistansefunksjonen.

Men for all del, denne vogna kunne passet utmerket under juletreet på Myra, den også. Rød. Jeg bare nevner det.

Annonser


Medlemmer