Stort engasjement rundt aksjon "Grusom vei"

En stor del av innbyggerne møtte langs veiene med plakater og bannere for bedre vei

Initiativtakere Sigrun Karen Husby‎ og Kari Marit Øien er optimistiske etter en vellykket aksjon for bedre vei i Hoston og Laksøybygda.


09.04.2019 - Hilde Stina Elshaug
Kategori: Nyheter, Politikk, dugnad

De er glade for det store engasjementet fra lokalbefolkningen langs veiene og på Hoston forsamlingshus hvor over 50 personer var til stede, mandag kveld.

-Alle de inviterte møtte, så nå håper vi at budskapet når helt fram til de ansvarlige. Vi må tro at det nytter. Vi ønsker sikrere vei for skoleelevene og beredskapen. Hvorfor skal vi på bygda ha så mye større utgifter på bil-vedlikehold? Farbar vei er en del av helheten for en god hverdag, sier de to blide damene som fortsatt vil kjempe for at de ikke skal bli glemt.

 

IMG 3033

Initiativtakere Sigrun Karen Husby‎ og Kari Marit Øien

Samferdselspolitikere i Trøndelag fylkeskommune, brukere av veien og lokalpolitikere møttes på Vormstad for å bli med buss på den grusomme veien mot Hoston, Storås, Vaulen, Svorkbygda og tilbake. Det ble en aktionfylt tur hvor vi blant annet møtte en lastebil og måtte rygge 300 meter for å la den passere i et veikryss.

 

IMG 3002

Jordbruker Arve Kvernvik (helt til venstre i bildet) har kjørt brøytebil her i ni år - nå har han fått nok. Her viser han frem store kuler i asfalten. En gammel avkappet lyktestolpe presser seg opp under én av dem.

Veiaksjonist Arve Kvernvik tilbringer mye av sin arbeidsdag som jordbruker på veien i traktor og bil. Men brøytebil vil han ikke kjøre lenger.

-Det er farlig å kjøre frontplog her, så jeg kommer ikke til å gi anbud med denne veistandarden. Sist jeg kjørte, så tok plogen tak i asfalten som spruta over panseret og frontruta. Det holdt på å gå galt, sier han opprørt. 

Kvernvik kjenner hver centimeter av veiene i Hoston, Laksøybygda og Lomunddalsveien, og har utallige historier om veien han selv og sambygdingene er avhengig av. Han kjenner til alle de rustne stikkrennene som han mener er årsaken til mange av problemene. Han viste også en strekning hvor masse stubber kommer opp under asfalten. Lomunddalsveien har begynt å bli like ille.

Bussen stopper også ved en bru hvor det i vinter ble satt opp skilt for å hindre to biler å kjøre over samtidig.  En av aksjonistene sier at dette er fordi det er usikkert om brua klarer belastningen. 

 

 

IMG 3028

Kjell Gunnar Nervik aksjonerer for bedre vei sammen med lokalbefolkningen. Han fikk oss trygt fra Vormstad, Hoston, Støylen, Storås, rundt Ringavatnet og tilbake. 

Bussjåfør i Nettbuss, Kjell Gunnar Nervik sier at den aktuelle strekningen berører tre bussoner for tre skolekretser.

Denne bussen har luftfjærer og vi har nå kjørt i 40 km/t. Med ca. seks turer per dag blir man ganske lei av å sitte og humpe sånn. Jeg skulle ønske de hadde rustet opp deler av veien til å begynne med, det hadde hjulpet mye.

Ambulansesjåførene som fulgte bussen kjørte seg fast da de møtte en bil underveis og måtte kjøre langt ut i grøfta for passering. De kom seg opp selv, men sier at de ikke ikke hadde kunne holdt bussen sin fart med pasient på båre i bilen. Reisen til sykehuset tar dobbelt så lang tid i forhold til på andre veier. Dette er en krøttersti.

Per Joar Sandvik driver dyretransport og kjører her hver dag. Han fortviler over veien og har derfor begynt å se seg om etter ny base. -Det er for stor slitasje på bilene og ikke godt for dyrene heller. 

Svein Jonli er drosjesjåfør og leder for Trøndertaxi Orkdal. Daglig kjører han både skoletransport og syketransport på fylkesveien. Han forteller at de har et stort vedlikehold på dempere og felger. Det er også et problem at oppdragsgivere forventer at vi er punktlige og man kan få bøter om tidsfrister ikke overholdes. I likhet med de andre sjåførene, sier han at det tar dobbelt så lang tid på veiene her, enn andre veier. Dette er ikke tatt høyde for i anbudet.

 

IMG 3018

Leder hovedutvalg veg, Trøndelag, Gunn Iversen Stokke fra Senterpartiet var med hele runden med buss. Her leser hun fylkesmannens svar på hennes spørsmål om veistrekningen.

 

Leder hovedutvalg veg, Trøndelag, Gunn Iversen Stokke (SP) redegjorde for den nye måten å vedlikeholde vei på hvor man gjør et grunnarbeid som fører til at veien holder lengre. Dette bidrar også til at det tar lengre tid og blir dyrere enn å bare fikse overflata. Hun forteller videre at denne veien dessverre ikke er unik i Trøndelag. -Jeg ser sånne veier overalt. I brev fra Fylkesrådmannen til Stokke står dette om saken:

"…snarest starte med skogrydding langs strekningen, det vil bli lapping av hull og nå i teleløsinga  avretting av telehiv med kaldasfalt." (Les hele brevet fra Stokke, med svar fra fylkesrådmannen nederst).

Stig Klomsten (AP) nestleder hovedutvalg veg Trøndelag, poengterte at uansett hvilken funksjonsklasse veien har, så skal den være fremkommelig gjennom hele året. På spørsmål fra publikum om det vil bli utført "nødhjelp" på veien, kunne han ikke love noe konkret om hvor mye av veien som blir tatt. -Man tenker annerledes om veivedlikehold og ønsker også å få synergieffekter - få så mye vei som mulig for pengene.

 

IMG 3019

Jan Grønningen fra Høyre var invitert på veibefaring og var med på hele runden.

Jan Grønningen (H) sa at det ikke bare står på manglende midler til økt veisatsing, men også manglende vilje og kapasitet til økt vedlikehold.

Regnskap for 2018 viser at vi heller ikke greier å bruke opp tildelte midler i vegområdet. 147 millioner står ubrukt innenfor området vei. Derfor er det viktig at Fylkeskommunen i forbindelse med overtakelse av deler av Statens Vegvesen, utnytter tildelte rammer best mulig.

 

IMG 3023

Pål Sture Nilsen fra Arbeiderpartiet var med i bussen på veibefaring.

Pål Sture Nilsen (AP) svarte på spørsmål om veiprioriteringer. -Vi skal sørge for at veiene er farbare og jobber med å gjøre ting smartere og mer fornuftig. Han oppfordret folk til å fortsette å engasjere seg og påpekte at det er viktig å legge press på kommunen for å komme høyt på prioriteringslista som de videresender til fylkeskommunen.

Kommunen kan påvirke hvilke veier som blir prioritert.

Stig Kalstad (SP) viste frem Meldal kommune sin prioriteringsliste (se bilde lenger opp). 

 

fullsizeoutput 55fbfullsizeoutput 55fefullsizeoutput 55ff

 

Tekst og foto: Hilde Stina Elshaug 

 

Annonser


Medlemmer