Strålende premiereforestilling av Bergmannsteateret
I "Syndenes natt" får publikum et innblikk i menneskets svakheter, feilsteg og synder, noe de fleste fornekter og prøver å skjule for omverdenen. I motsetning til tidligere oppsetninger med Bergmannsteateret har Ulrik Svalsten denne gangen skrevet et enakters "drømmespill" uten samme grad av realisme.
19.10.2019 - Rita Smedplass
Kategori: Kultur, Sang, dans og musikk, Lag og foreninger, Kulturhistorie, Teater
Tematikken i stykket som baserer seg på "de syv dødssyndene" er like aktuell i dag som i 1907, året hvor handlingen utspiller seg fra.
En høstnatt rundt et leirbål, med fire rallere som jobber med forarbeidet til skinneleggingen av Thamshavnbanen kommer mange mørke hemmeligheter frem.
Den slitsomme arbeidsdagen er over og det er på tide å ta kveld, få seg en matbit og sårt tiltrengt søvn.
Fleskbiten de skulle dele er borte, de har bare gammel grøt til mat og det skaper frustrasjon blant de fire. Det store spørsmålet er hvor flesket har blitt av, noe Østberg (Helge Forsberg) har en "troverdig" forklaring på.
Alle prøver de å fremstille seg selv som prektige, trofaste og lovlydige karer overfor hverandre, men når de i løpet av natten hjemsøkes av drømmer og tidligere synder blir de konfrontert med sin egen samvittighet.
Vi får en påminnelse om hvor lett det er å glemme kameratskap og bli hovmodig når man får muligheten til å "spise kirsebær med de store", glemme de man er glad i når fristelsen blir stor nok, fornekte tidligere forbrytelser og hva ansvarsfraskrivelse kan gjøre med andre mennesker.
I en blanding av grådighet, begjær, fråtseri, overtro, religion og en god dose humor har Ulrik Svalsten greid å lage et "drømmespill" til ettertanke for enhver.
Helge Forsberg (Østnes), Kurt Børset (Bakken), Tor Håkon Syrstad (Haagen) og Odd Arild Svartbekk (Karlsen), spiller de fire rallerne og fyller sine roller med stor overbevisning.
Også de øvrige på scenen gjør en glitrende jobb. Dette er ikke noe lett stykke for aktørene, det foregår ingen ting i bakgrunnen som kan ta oppmerksomheten bort fra eventuelle feilskjær, så hver enkelt fremføring er veldig "avkledd". Dette krever god selvtillit i rollene og det er akkurat dette Ulrik Svalsten er så god på å få til i sine oppsetninger med Bergmannsteateret.
Gaut Skrove,musikalsk ansvarlig, skapte magisk stemning med sin fiolin under hele stykket.
Nøkken, som i følge norsk folketro kan ta forskjellige former, kan også dukke opp i menneskelig skikkelse med felespill. Dette varsler at et menneske skal drukne og nøkken er særlig farlig etter solnedgang.
Flotte kostymer av Åse Syrstad, sminke Kirsten Snuruås, Tonje og Marte Opøien, rekvisitter Øystein Skarholt, scenografi Edvard Øyangen, lys og lyd av Stian Aamot bidro til at det ble en passe mystisk og trolsk stemning over fremførelsen. Det bør også nevnes at Bergmannsteaterets trofaste tonesetter og musiker Arne Ree har hatt en finger med i spillet som repetitør. Styreleder Steffen Haugen har hatt ansvaret for den norske oversettelsen av stykket.
Responsen blant publikum var upåklagelig og etter endt premiere ble det blomsteroverrekkelser og besøk av ordfører Are Hilstad som ga velfortjent ros til hele ensemblet.
Les også omtalen fra prøveforestillingen på tirsdag.
For informasjon om resterende forestillinger med datoer, tidspunkt og billettsalg kan du klikke deg inn på annonsen helt øverst på siden.
Red: RS